Speciallärarens yrkesroll 5 sp
Tidpunkt: 4/3, 11/3, 18/3, 25/3, 1/4 och 8/4 2025
tisdagar kl 17-20 (6 online-studieträffar) vecka 10-15 2025
Kursledare: speciallärare Tomas Sun
Lärandemål:
- Ge exempel på olika sätt att ordna specialundervisning och kunna reflektera kring specialpedagogisk verksamhet.
- Kunna beskriva speciallärares arbete med utgångspunkt i olika styrdokument
- Kunna förklara vad mångprofessionell samverkan är och hur samundervisning kan organiseras
- Ha kunskap om planering och dokumentation av stöd
- Kunna reflektera kring speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
Innehåll:
- Organisering av specialpedagogisk verksamhet på olika stadier och i olika sektorer
- Speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
- Mångprofessionell samverkan och samundervisning
- Stödformer och pedagogiska lösningar enligt styrdokument
- Planering och dokumentation av stöd
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskaperna och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är synlig.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: För att få mesta möjliga behållning av kursen rekommenderas att studerande har avlagt kursen ”Introduktion till specialpedagogik” (5 sp).
Kurslitteratur:
Kauffman, J.M., Hallahan, D.P., Pullen, P.C., & Badar, J. (2018). Special Education: What It Is and Why We Need It (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315211831
Pihlaja, P. & Viitala, R. (red.) (2018). Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus
Villa, R.A., Thousand, J.S. & Nevin, A.I. (2013). A guide to co-teaching. Corwin Press.
Vitka, T. (2018). Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Styrdokument (Lag och förordning för småbarnspedagogik och olika utbildningsstadier; Grunderna för planen för småbarnspedagogik/läroplansgrunder/examensgrunder.
Artiklar och övrigt kursmaterial enligt lärarens anvisningar.
- Kontaktinformation
Stöd för lärande i läsning och matematik I 5 sp
Kursledare:
FD Signe-Anita Lindgrén
professor Johan Korhonen
Tidpunkt:
Läsdelen (Signe-Anita):
v.2 (1 pass) tisdag 7.1.2025 17-20:15 (inkluderar pauser)
v.3 1 pass) tisdag 14.1 17-20:15
v.4 1 pass) tisdag 21.1 17-20:15
v.5 1 pass) tisdag 28.1 17-20:15
Mattedelen (Johan):
v.6 (2 pass) tisdag 4.2 & torsdag 6.2 17-20
v.7 (2 pass) tisdag 11.2 & torsdag 13.2 17-20
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- kunna beskriva utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter samt riskfaktorer i samband med denna.
- kunna definiera inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- känna till olika kartläggningsmaterial för att identifiera läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- kunna ge exempel på förebyggande och stödjande åtgärder
Allmänfärdigheter: Förmåga att se samband mellan teori och praktik. Grundläggande analytisk förmåga.
Innehåll:
- Utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter och riskfaktorer relaterade till utvecklingen
- Inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- Genomgång av kartläggningsmaterial för att identifiera och kartlägga läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- Förebyggande och stödjande åtgärder
Undervisningsformer: Ledd undervisning, seminarier, gruppövningar och självstudier på nätet
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar (à 60 min.) Distansundervisning 30 h. Eget arbete 105 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Examinationsformer: Godkända kursuppgifter och aktivt deltagande. Tentamen/ inlämningsarbete.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är utmärkt.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
Kurslitteratur:
Berch, D.B. & Mazzocco, M. (red.). Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities. Paul Brooks Pub.
Karlsson, I., Selerup Andersson, C., Olsson, E., & Östergren, M. (2023). Dyskalkyli: Definition, diagnos och intervention. Studentlitteratur.
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen. E., Korhonen, J. & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-Kustannus.
Fridolfsson, I, (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Høien, T. & Lundberg, I. (2013). Dyslexi. Från teori till praktik. Natur och Kultur.
Pavey, B. (2017). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolans och skolans tidiga årskurser. Studentlitteratur.
Norén, S. (red.) (2022). Lära barn att läsa: Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Legilexi. E-bok. https://a.storyblok.com/f/129463/x/64eecfdf5f/lara-barn-att-lasa-e-bok-2022.pdf
En av följande:
Westlund, B (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Fk-årskurs 3. Natur och Kultur.
Westlund, B (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet. Natur och Kultur.
Westlund, B (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Högstadiet. Natur och Kultur.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar:
(delar ur)
Lindgrén, S.-A. (2012). Mild Dyslexia in University Students: Diagnosis and performance features in L1, L2, and L3. English Department Publications 6. Turku: Åbo Akademi University. Länk: https://www.doria.fi/handle/10024/73898
Referenslitteratur:
Butterworth, B. & Dorian, Y. (2010). Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur och Kultur.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (Third edition.). Routledge. Finns som e-bok.
Fridolfsson, I, (2016). Vallmomodellen. Balanserad läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Lundberg, I. & Herrlin, K. (2005). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Natur och kultur.
Lundberg, I. (2008). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning
Sista anmälningsdag 12.12.2024 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
Perspektiv på funktionsnedsättning I 5 sp
Motsvarar den tidigare kursen ”Funktionsvariation 1” (5 sp).
Tidpunkt:
Måndag 28.10 kl. 17-20.15
Onsdag 30.10 kl. 17-20.15
Måndag 4.11 kl. 17-20.15
Onsdag 6.11 kl. 17-20.15
Tisdag 12.11 kl. 17-20.15
Onsdag 13.11 kl. 17-20.15
Studieform:
Distanskurs via Zoom
Kursledare:
speciallärare Catarina Lindroos
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som kännetecknar funktionsnedsättningarna ADHD, autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning och vilka utmaningar dessa medför i ett pedagogiskt sammanhang
- redogöra för de vanligaste orsakerna till dessa
- ge exempel på pedagogiska metoder och olika stödåtgärder i daghem, skola och samhälle
Allmänfärdigheter: Sociala och kommunikativa färdigheter. Grundläggande analytisk förmåga.
Innehåll:
- neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (ADHD, autismspektrumtillstånd) och intellektuell funktionsnedsättning
- orsaker till dessa funktionsnedsättningar
- utmaningar funktionsnedsättningarna medför i daghem, skola och samhälle
- stödåtgärder och habilitering
Undervisningsformer: Gruppundervisning, seminarier, självstudier och diskussioner.
Examinationsformer: Skriftliga inlämningsarbeten, gruppuppgifter, skriftlig slutuppgift.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 25 h. Eget arbete 110 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
Kurslitteratur:
Frick, M., Karlberg, M., Klang, N., Kleberg, J.L., Olsson, I., Thorup, E. & Vikström, K. (2023). Elever med adhd och autism. Psykologiska och pedagogiska perspektiv. Liber.
Kendall Carlsson, G. (2015). Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? Lund: Studentlitteratur.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Helsingfors: Opike.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Sista anmälningsdag 11.10.2024 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
Stöd för socioemotionella färdigheter 5 sp
Motsvarar de tidigare kurserna ”Barn och ungas välbefinnande” (5 sp) samt ”Elevers välbefinnande och elevvård” (5 sp).
Kursledare:
Daniel Albrecht
Tidpunkt:
Tisdag 3.9 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 5.9 kl. 17:00 - 20:30
Tisdag 17.9 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 19.9 kl. 17:00 - 20:30
Tisdag 1.10 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 3.10 kl. 17:00 - 20:30
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Genomgång av olika teoretiska perspektiv på välbefinnande i utbildningskontext (t.ex. positiv psykologi, målorienteringsteorin, krav-resursteorin, Bronfenbrenners ekologiska systemteori)
Genomgång av olika symtom på negativt välbefinnande i utbildningskontext (t.ex. skolrelaterad utmattning, utmanande beteende, skolfrånvaro)
Kännedom om hur man inom utbildningskontext kan arbeta förebyggande och stödja ett positivt välbefinnande (t.ex. skolengagemang, resiliens, positiv målorientering, positivt beteendestöd)
Tillämpning av barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård
Innehåll:
Kunna beskriva olika perspektiv på barn och ungas välbefinnande i utbildningskontext
Känna till olika symptom (t.ex. internaliserande och externaliserande) på och riskfaktorer för ett negativt välbefinnande i utbildningskontext
Känna till förebyggande åtgärder för ett positivt välbefinnande i utbildningskontext
Kunna redogöra för huvuddragen i barnskyddslagen och bestämmelser kring elevvården
Undervisningsformer:
Seminarier, ledd undervisning, grupparbeten
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav
Kurslitteratur:
Milerad, J. Evidensbaserad elevhälsa (2017). Studentlitteratur
Wentzel, K. & Miele, D. (2016). Handbook of Motivation at school. Routledge. e-bok.
Hietanen-Peltola, M. m.fl. (2018). Välbefinnande genom generell riktat arbete i elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen. Institutet för hälsa och välfärd. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-206-2
Olsson B-I, & Olsson, K. (2021). Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola. Studentlitteratur.
Jäverby, A. (2024). Skolfrånvaro Tidiga insatser och åtgärder. Studentlitteratur.
Barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård
Övrigt: styrdokument och aktuell lagstiftning. Artiklar enligt föreläsarens anvisningar.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar
Sista anmälningsdag 25.8.2024 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
Personlighet 5 sp
Personlighet, 5 sp
Nätkurs via Teams 2 gånger
Schema:
18-19.1 och 1-2.3.2025,
enligt kl 09:00-15:00 (lö), 09:00-15:00 (sö). Passen inkluderar pauser.
Kursledare:
Joachim Johansson, psykolog och psykoterapeut
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs ska studerande:
- kunna redogöra för personlighet ur ett biopsykosocialt perspektiv
- Studerande ska kunna redogöra för betydelsen av denna variation och avvikelser från den normala variationen
Allmänfärdigheter:
- Kritiskt tänkande
- Förmåga att greppa helheter
- Förmåga att sålla fram väsentlig information
Innehåll
Kursen behandlar betydelsen av genetiska och miljömässiga bakgrundsfaktorer till individuell variation i psykologiska konstrukt som t.ex. intelligens och personlighet. Kursen behandlar också personlighetens element och dynamik, samt utvecklingens betydelse för personligheten.
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Høgh-Olesen, H et al. (2017): Modern personlighetspsykologi. ISBN 9789144117577
- tryckt bok, finns vid ÅAB här: https://abo.finna.fi/Record/abo.9913609173105972?sid=2995228869
Handbook of diagnosis and treatment of DSM-5 personality disorders.
- Finns tillgänglig som e-litteratur här: https://abo.finna.fi/Record/abo_electronic_aa.9913459030005972
Några filmer. Notera att en del utgifter för filmer kan tillkomma.
Sista anmälningsdag 3.1.2025 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
PSYKOLOGI
- Höstterminen 2024 och vårterminen 2025
Introduktion till psykologin, 10 sp VT 2024
Kognitiv psykologi och neuropsykologi, 5 sp VT 2024
Introduktion till klinisk psykologi, 5 sp HT 2024
(Utvecklingspsykologi, 5 sp HT 2024 - i Åbo Akademis regi)
Personlighet, 5 sp VT 2025
- Kontaktinformation
DIGITALA ARBETSSÄTT FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD
- (5 sp) digitalt, vt 2024
Tidpunkt:
19-20/1 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
2-3/2 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
Studieform: Distanskurs via Teams
Kursledare: Johan Palmen
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- Kunna ange konkreta exempel på alternativa digitala arbetssätt
- Känna till pedagogiska arrangemang i användningen av digitala verktyg med elever i behov av stöd
- Känna till hur man som pedagog kan framställa och anpassa individuellt läromaterial med hjälp av digitala verktyg
- Känna till hur man som pedagog kan anpassa inlärningsmiljön till en tillgänglig helhet med hjälp av digitala hjälpmedel
Innehåll:
- Digitala läs- och skrivhjälpmedel, programvara, appar och inbyggda funktioner
- Digitala hjälpmedel för strukturering av tid och arbetsordning (schema)
- Digitala hjälpmedel för dokumentering av och stöd för minnesfunktioner
- Praktiska arrangemang kring anskaffningar och användning av digitala hjälpmedel
- Digitala hjälpmedel för elever i behov av stöd i relation till hela elevgruppen
- Distansundervisning av elever i behov av stöd
- Externa tjänster som stöd i den pedagogiska användningen av digitala arbetssätt
- Säkerhet på internet, sociala medier och källkritik med fokus på personer med funktionsnedsättningar
- Lättläst layout i digitala läromedel
- Sinnesintryck och kognitiva processer vid användningen av digitala hjälpmedel och verktyg
- Programmering
- Spelifiering
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder:
för vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga
för vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda
för vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteratur:
Bruun, S. (2015) Digitala arbetssätt i klassrummet. Att våga ta språnget. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Hämäläinen, R., Sarsama, P., Liimatainen, J. (red.) (2017) Tietokone erilaisen oppijan apuvälineenä. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK OCH INKLUDERING 5 SP
Tidpunkt:
5.6 kl. 17.30-20.00
6.6 kl. 17.30-20.00
10.6 kl. 17.30-2000
11.6 kl. 17.30-20.00
12.6 kl. 17.30-20.00
1.8 kl. 17.30-20.00
2.8 kl. 17.00-20.00
Distanskurs på Zoom
Kursledare: Linda Österholm, doktorand i utvecklingspsykologi
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna definiera vad specialpedagogik är
- kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
- utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap att möta mångfald genom differentiering i gruppen
- ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
- känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare
Innehåll
- kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
- specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från småbarnspedagogik till gymnasiet
- kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
- grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och inkludering i daghem och skola
- studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och människosyn i specialpedagogik.
Litteratur:
Helin Henriksson, Ivarsson Borg, Norlin, Persson. Specialpedagogik i praktiken - Stöd och inspiration för lärare. Lund: Studentlitteratur. (valda delar).
Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1) ALTERNATIVT Utgåva 1 från 2011: Specialpedagogik och funktionshinder. (kap 1).
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur.
Takala, M. & Äikäs, A. (2020). Mahdoton inkluusio. Helsinki: PS Kustannus. (kapitel 1).
Westling Allodi, M. (2021). Specialpedagogik för lärare. Stockholm: Natur & Kultur (valda delar).
Artikel: Sundqvist, C. & Lönnqvist, E. (2016). Samundervisning som inkluderande arbetssätt i skolan.
Aktuella läroplansgrunder och lagstiftningar.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Sista anmälningsdag 26.5.2024 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK
- 2024-2025 (25 sp)
Specialpedagogik (grundstudier) vid Hangö sommaruni 2024-25:
Specialpedagogik och inkludering (5 sp)
sommaren 2024 (kursen följer ännu kursfordringarna för detta läsår)
Lärare: Linda Österholm
Stöd för socioemotionella färdigheter (5 sp)
Motsvarar de tidigare kurserna ”Barn och ungas välbefinnande” (5 sp) samt ”Elevers välbefinnande och elevvård” (5 sp).
Lärare: Daniel Albrecht
Perspektiv på funktionsnedsättning 1 (5 sp)
Motsvarar den tidigare kursen ”Funktionsvariation 1” (5 sp).
Lärare: Catarina Lindroos
Stöd för lärande i läsning och matematik 1 (5 sp)
Lärare: Signe-Anita Lindgren (läsdelen) och Johan Korhonen (matematikdelen)
Speciallärarens yrkesroll (5 sp)
Helt ny kurs
Lärare: Tomas Sun
Kurserna arrangeras som distanskurser
- Kontaktinformation