Barns utveckling och lärande
- 5 sp
Kursen arrangeras på distans!
Tidpunkt:
26-27/3 2021
16-17/4 2021
kl 18:15-21, 9:15-15
Kursledare: PeM Mirva Sandén
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva variationer mellan olika teorier om barns utveckling och lärande
- förklara hur barns utveckling och lärande hänger samman
- identifiera olika pedagogiska förhållningssätt som förutsättning för barns utveckling och lärande
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på olika teorier för att förstå barns utveckling, kognition, socioemotionella utveckling och sätt att lära att vara i fokus. Kursen innehåller också hur dessa teorier och sätt att förstå barns utveckling och lärande kan fungera som en grund för småbarnspedagogik. Det sätts samman med hur lärares förhållningssätt stöder barns utveckling och lärande. Inom kursen kommer studerande att inleda arbetet med sin egen pedagogiska grundsyn för fortsatt arbete med barn.
Prestationssätt
Tentamen och seminarier. Kursen genomförs som kontaktundervisning.
Undervisningsformer
Föreläsningar, gruppundervisning, grupparbete, seminarier, självstudier
Studiematerial
Artiklar och annat material enligt föreläsarens anvisningar
Kurslitteratur
1. Bruce, B. & Riddersporre, B. (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar)
2. Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. (valda delar)
3. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. (valda delar)
4. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2003). Förskolan - barns första skola! Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
5. Annan litteratur enligt kursledarens anvisningar
- Kontaktinformation
Naturvetenskap
- 5 sp
Tidpunkt och kursplatser:
31/1-1/2 2020,
kl 18.15-21, 9-15
Kurplats: G18 (sal 101), Georgsgatan 18, Helsingfors
2-3/6 2020,
kl 13-16, 9-15
Kursplats: Skolgatan 9-11 (Hangö gymnasium), Hangö
KURSAVSNITTET ARRANGERAS SOM DISTANSKURS.
ANVISNINGAR GES PER EPOST senast 2/6 2020 kl 13:00 UTAV FÖRELÄSAREN (ELLER KANSLIET I FÖRVÄG)
Kursledare:
PeM Ida Berg och Maria Svens från Kvarkens naturskola (Natur och miljö)
Målsättningar och innehåll
Kursen syftar till att utveckla studerandes insikter i barns utveckling gällande det naturvetenskapliga tänkandet samt lärande för hållbar utveckling. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande, genom att iaktta, samtala och reflektera, detta skall fungera som en grund för lustfyllt lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs bör den studerande:
-ha kunskap om hur de kan utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft för att skapa goda lärandetillfällen
-fördjupat sin förståelse för vikten av hållbar utveckling
Arbetsmetoder
Föreläsningar samt konkreta övningar förankrade i forskning inom området för att ge studerande verktyg att didaktiskt genomföra kreativa lärandetillfällen inom det naturvetenskapliga området. Diskussioner, presentationer och seminarier är också viktiga inslag i kursen.
Litteraturförslag
Areskoug, M., Ekborg, M., Rosberg, M. & Thulin, S. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare. Malmö: Gleerups.
Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A. (2011). Naturförskola – lärande för hållbar utveckling. Stockholm: Lärarförbundet
Behrenfeldt, L., Brömster, E., Eadie, G., Fredman, A., Grantz, H., Gustafsson, J., Jansson, B., Lindblad, S., Lundberg, L., Manni, A., Tedenljung, A., Wohlin, A. & Nymna, I. (2015). Att lära in ute för hållbar utveckling. Vimmerby: Outdoor teaching förlag
Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2014. (2014). Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014. (2014). Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2013). Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
Tampio, H & Tampio, M. (2014). Ulos oppimaan. Sata idea ulko-opetukseen. Juva: PS-kustannus.
Artiklar och annan litteratur enligt kursledarens anvisningar
(De gamla delkurserna Etik och livstolkning 2 sp samt Konst och skapande i helhetsperspektiv 3 sp försvinner härmed)
- Kontaktinformation
Förebyggande brott, skador av brott och rädsla för brott
- 5 sp
Kursplan
Förebygga brott, skador av brott och rädsla för brott, 5 sp
Examinator : Fil.Mag Maria Normann
Lärandemål:
Kursens syfte är att presentera en översikt över det brottsförebyggande fältet.
Målsättningen är att studeranden känner till grundläggande brottsförebyggande
begrepp, preventionstyper och preventionsnivåer samt den teoretiska förankringen för
olika förebyggande delområden. Fokus ligger på förebyggande av brott, skador av brott
och av rädslan för brott. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den praktiska tillämpningen
av det teoretiska och begreppsliga. Under kursen tillämpas teori på aktuella
förebyggande åtgärder och fenomen.
Efter avlagd kurs
- Kan studeranden identifiera de olika preventionsnivåerna i vardagsnära
lösningar, praktiker och projekt
- Kan studeranden med egna ord förklara den samhälleliga betydelsen av att
förebygga brott
- Tillämpa teori och kunskap för att skapa en brottsförebyggande idé
Målgrupp:
Studerande i sociologi och beteendevetenskaper, yrkesverksamma som i arbetslivet
som jobbar med socialt arbete.
Examination
Examination för närstudier: Obligatorisk närvaro, gruppuppgifter, hemuppgift
Litteratur:
Valda delar ur
Sarnecki J, 2014. Introduktion till kriminologi Volym 1. Studentlitteratur
Sarnecki J, 2015. Introduktion till kriminologi Volym 2. Studentlitteratur
Examinatorn anvisar övrig litteratur vid kursstart.
- Kontaktinformation
Språk och interaktion
- 5 sp
Tidpunkt:
13-14/3 och 17-18/4 2020,
kl 18.15-21, 9-15
Kursplats:
G18 (rum 101), Georgsgatan 18, Helsingfors
Kursen är tillsvidare en distanskurs bägge helgerna 13-14/3 och 17-18/4
Kursledare:
PeM Sofia Jusslin, doktorand
Målsättning och innehåll
Syftet är att fördjupa kunskapen om lärarens betydelse för elevernas språkliga utveckling och hur läraren kan arbeta och arrangera en språkligt stimulerande miljö för alla elever.
Såväl social som fysisk tal- och skriftspråksmiljö behandlas utifrån ett mångfaldsperspektiv.
I kursen ingår att besöka en förskola eller skola för att kartlägga och analysera den fysiska skriftspråksmiljön och för att få insikt i arbete med dialogisk läsning, utvecklande samtal och metoder inom flerspråkighetsdidaktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studerande - ha fördjupad kunskap om hur lärare kan arbeta språkmedvetet för att stimulera en- och flerspråkiga elevers språkutveckling - kunna föra språkstödjande och utvecklande samtal
- ha kunskap om flerspråkig pedagogik
Arbetsmetoder
Föreläsningar, litteraturseminarier, besök i förskola och eller nybörjarundervisning, grupparbete
Kurslitteratur
Alatalo, Tarja (red). (2016). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. (271 s)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. (150 s)
Soltero-González, Lucinda; Sparrow, Wendy; Butvilofsky, Sandra; Escamilla, Kathy & Hopewell, Susan (2016). Effects of a paired literacy program on emerging bilingual children’s bilingual outcomes in third grade. Journal of Literacy Research. DOI: 10.1177/1086296X16653842. (19 s)
Quinn, Margaret F.; Hope, K. Gerde & Bingham, Gary E. (2016). Help Me Where I Am: Scaffolding Writing in Preschool Classrooms. The Reading Teacher, 70 (3) pp. 353–357. (5 s)
Wessel-Powell, Christy; Kargin, Tolga, Karen E. Wohlwend 2016). Enriching and Assessing Young Children’s Multimodal Storytelling. The Reading Teacher, 70 (2) pp 167–178. (13 s).
Hofslundsengen, H., Magnusson,M., Svensson, A-K., Jusslin, S., Mellgren, E., Hagtvet, B.E. & Heilä-Ylikallio, R. (2018). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society, Early Child development and Care. DOI: 10.1080/03004430.2018.1477773
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, grupparbeten
- Kontaktinformation
Perspektiv på läraryrket inom småbarnspedagogik
- 5 sp
Tidpunkt:
22-23/1 2021
12-13/3 2021
kl 18:15-21, 9:15-15
Anmälningar till delkurs 2 till och med fredag 8 / 1 2021
Kursen arrangeras på distans!
Kursledare:
PeM Eva Staffans och PeM Johanna Hirvi
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha:
- kunskap om småbarnspedagogikens framväxt, uppbyggnad, organisation, uppdrag och innehåll utgående från gällande lagar och styrdokument
- kännedom om lärarens arbetsvardag, yrkesroll och yrkesetik genom närstudier och praktik
- grundläggande insikter i vikten av relationer, förhållningssätt och bemötande inom småbarnspedagogikens verksamhet
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på att erbjuda den studerande en inblick i vad det innebär att arbeta som lärare inom småbarnspedagogik. Småbarnspedagogikens framväxt från ett historiskt perspektiv och de rådande styrdokumenten som ligger som grund för all småbarnspedagogisk verksamhet behandlas. Vikten av kommunikation, relationer, förhållningssätt och bemötande lyfts fram. Under praktiken får den studerande en inblick i lärmiljöer för barn samt erfarenheter av pedagogiskt arbete med barn.
Prestationssätt: Närundervisning
Undervisningsformer: Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
1. Drugli, M. B. (2018). Det vi vet om goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
2. Hansen, O. HY. (2018). Det vi vet om små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur.
3. Heinonen, H., Iivonen, E., Korhonen, M., Lahtinen, N., Muuronen, K., Semi, R. & Siimes, U. (2016). Lasten oikeudet ja aikuisten vastuut varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.
4. Mansikka, J-M. & Lundkvist, M. (2019). Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Nordisk tidskrift for pedagogikk og kritikk.
5. Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
6. Utbildningsstyrelsen. (2014). Grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
- Kontaktinformation
PERSPEKTIV PÅ DRAMAPEDAGOGIKEN
- 5 sp
Tidpunkt:
7-9/6 kl 9-16, 9-16, 9-12
i anslutning till Hangö teaterträffs program
Kursort:
Hangö gymnasium, Skolgatan 9-11 och valda platser /scener i staden
Lärare:
PeD Sol-Britt Arnolds-Granlund
Innehåll:
Den första delkursen behandlar dramapedagogisk teori och historia och presenterar verksamhet inom olika kontexter, formell undervisning, pedagogiskt informella samhällskontexter och mötet med det tredje rummet, det digitala.
8-9/6 samarbetar delkursen med Dramapedagogik i samhället och är porjektinriktad.
Målsättning:
Kursen antar ett makroperspektiv där studerande bekantar sig med fyra dramapedagogiska inriktningar, drama för utveckling, förståelseinriktad dramapedagogik, kritiskt frigörande dramapedagogik samt konstpedagogiskt inriktad drama. Syftet är att betrakta lärandet inom dramapedagogisk verksamhet och att diskutera det i termer av kognitiva, kroppsliga och terapeutiska förändringar.
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna
- i ett historiskt perspektiv redogöra för dramaverksamhet för utveckling, lärande, frigörelse och upplevelse
- identifiera och särskilja dessa fyra perspektiv från varandra
- argumentera för behovet av olika slags dramapedagogisk verksamhet såväl inom formell undervisning, informella kontexter som i mötet med det tredje rummet
Litteratur:
Braanaas, . Dramapedagogisk teorie och historie.
Esslin, M. (1981). The field of drama.
Fleming, M. (1996). Starting drama teaching. London: David Fulton.
Merriam, S. (2008). (Ed.). Third Update on Adult Learning Theory: New Directions for Adult and Continuing Education.
Neelands, J. & Dobson, W. (2000). Theatre Directions.
- Kontaktinformation