PSYKOLOGI
- Höstterminen 2024 och vårterminen 2025
Introduktion till psykologin, 10 sp VT 2024
Kognitiv psykologi och neuropsykologi, 5 sp VT 2024
Introduktion till klinisk psykologi, 5 sp HT 2024
(Utvecklingspsykologi, 5 sp HT 2024 - i Åbo Akademis regi)
Personlighet, 5 sp VT 2025
- Kontaktinformation
DIGITALA ARBETSSÄTT FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD
- (5 sp) digitalt, vt 2024
Tidpunkt:
19-20/1 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
2-3/2 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
Studieform: Distanskurs via Teams
Kursledare: Johan Palmen
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- Kunna ange konkreta exempel på alternativa digitala arbetssätt
- Känna till pedagogiska arrangemang i användningen av digitala verktyg med elever i behov av stöd
- Känna till hur man som pedagog kan framställa och anpassa individuellt läromaterial med hjälp av digitala verktyg
- Känna till hur man som pedagog kan anpassa inlärningsmiljön till en tillgänglig helhet med hjälp av digitala hjälpmedel
Innehåll:
- Digitala läs- och skrivhjälpmedel, programvara, appar och inbyggda funktioner
- Digitala hjälpmedel för strukturering av tid och arbetsordning (schema)
- Digitala hjälpmedel för dokumentering av och stöd för minnesfunktioner
- Praktiska arrangemang kring anskaffningar och användning av digitala hjälpmedel
- Digitala hjälpmedel för elever i behov av stöd i relation till hela elevgruppen
- Distansundervisning av elever i behov av stöd
- Externa tjänster som stöd i den pedagogiska användningen av digitala arbetssätt
- Säkerhet på internet, sociala medier och källkritik med fokus på personer med funktionsnedsättningar
- Lättläst layout i digitala läromedel
- Sinnesintryck och kognitiva processer vid användningen av digitala hjälpmedel och verktyg
- Programmering
- Spelifiering
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder:
för vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga
för vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda
för vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteratur:
Bruun, S. (2015) Digitala arbetssätt i klassrummet. Att våga ta språnget. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Hämäläinen, R., Sarsama, P., Liimatainen, J. (red.) (2017) Tietokone erilaisen oppijan apuvälineenä. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK OCH INKLUDERING 5 SP
Tidpunkt:
5.6 kl. 17.30-20.00
6.6 kl. 17.30-20.00
10.6 kl. 17.30-2000
11.6 kl. 17.30-20.00
12.6 kl. 17.30-20.00
1.8 kl. 17.30-20.00
2.8 kl. 17.00-20.00
Distanskurs på Zoom
Kursledare: Linda Österholm, doktorand i utvecklingspsykologi
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna definiera vad specialpedagogik är
- kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
- utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap att möta mångfald genom differentiering i gruppen
- ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
- känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare
Innehåll
- kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
- specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från småbarnspedagogik till gymnasiet
- kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
- grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och inkludering i daghem och skola
- studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och människosyn i specialpedagogik.
Litteratur:
Helin Henriksson, Ivarsson Borg, Norlin, Persson. Specialpedagogik i praktiken - Stöd och inspiration för lärare. Lund: Studentlitteratur. (valda delar).
Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1) ALTERNATIVT Utgåva 1 från 2011: Specialpedagogik och funktionshinder. (kap 1).
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur.
Takala, M. & Äikäs, A. (2020). Mahdoton inkluusio. Helsinki: PS Kustannus. (kapitel 1).
Westling Allodi, M. (2021). Specialpedagogik för lärare. Stockholm: Natur & Kultur (valda delar).
Artikel: Sundqvist, C. & Lönnqvist, E. (2016). Samundervisning som inkluderande arbetssätt i skolan.
Aktuella läroplansgrunder och lagstiftningar.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Sista anmälningsdag 26.5.2024 p.g.a förberedande arbete inför kursstart. Anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK
- 2024-2025 (25 sp)
Specialpedagogik (grundstudier) vid Hangö sommaruni 2024-25:
Specialpedagogik och inkludering (5 sp)
sommaren 2024 (kursen följer ännu kursfordringarna för detta läsår)
Lärare: Linda Österholm
Stöd för socioemotionella färdigheter (5 sp)
Bygger på de tidigare kurserna "Bemötande och utmanande beteende" och "Barn och ungas välbefinnande".
Lärare: Daniel Albrecht
Perspektiv på funktionsnedsättning 1 (5 sp)
Liknar f.d kursen ”Funktionsvariation 1”.
Mindre innehållsmässiga förändringar.
Lärare: Catarina Lindroos
Stöd för lärande i läsning och matematik 1 (5 sp)
Mindre innehållsmässiga förändringar
Lärare: Signe-Anita Lindgren (läsdelen) och Johan Korhonen (matematikdelen)
Speciallärarens yrkesroll (5 sp)
Helt ny kurs
Lärare (preliminärt): Tomas Sun och Andreas Siemssen
Kurserna arrangeras som distanskurser
UPPDATERING PÅGÅR! Studieschemat fastställs på hösten.
Förseningen beror på att vi tyvärr inte har fått tidpunkterna bekräftade av föreläsarna.
- Kontaktinformation
ELEVERS VÄLBEFINNANDE OCH ELEVVÅRD
- 5 sp
Tidpunkt:
14-15 januari 2022
kl 18-21, 9-15
4-5/2
kl 18-21, 9-15
19/2
kl 9-13
Studieform:
Digital kurs
Kursledare:
speciallärarna Andreas Siemssen och Tomas Sun
Lärandemål:
Efter kursens slut kan den studerande:
- beskriva olika perspektiv på barn och ungas psykiska välbefinnande
- ge exempel på uttrycksformer för barn och ungas psykiska välbefinnande samt hur dessa uttryck påverkar vardagen i daghems- och skolkontext
- redogöra för huvuddragen i barnskyddslagen och bestämmelser kring elevvården
- ge exempel på elevvårdens olika stödinsatser samt faktorer som kan påverka till bättre utvecklingsmöjligheterInnehåll
- olika perspektiv på barn och ungas välbefinnande
- olika uttrycksformer för barn och ungas psykiska välbefinnande
- tillämpning av barnskyddslagen
- tillämpning av lagen om elev- och studerandevård
- förebyggande arbetsmetoder i daghem/skola
- kunskap om hur daghem/skola, hem och instanser utanför skolan kan samarbeta för att stödja barn och unga som visar tecken på psykisk ohälsa
Litteratur
Broberg, A. (2015 eller tidigare upplagan 2003). Klinisk barnpsykologi- utveckling på avvägar. Stockholm: Natur & Kultur.
Buhler, M. m.fl. (2018). Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro. Lund: Studentlitteratur.
Börjesson, M. (2019). Hälsofrämjande samtal med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.
Gren Landell, M. (2014). Orolig och blyg i skolan: att möta elever med vanliga och osynliga besvär. Stockholm: Natur & Kultur.
Von Knorring, A-L. (2012). Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur.
Åkerman, S. (2009). För att överleva: en bok om självskadebeteende. Stockholm: Natur & kultur.
Övriga styrdokument och övrig aktuell lagstiftning enligt föreläsarens anvisningar.
Examinationsform: Tentamen eller inlämningsuppgift.
Bedömning: U-5.
- Kontaktinformation
BARNS UTVECKLING OCH LÄRANDE
- 5 sp
Sista anmälningsdag till denna kurs 7.3.2022
Tidpunkt:
v 10 (fr-lö): 11.3 2022, kl 18-21
och 12.3, kl 10-13
v 12 (fr-lö): 25.3 2022, kl 18-21
och 26.3, kl 10-13
v 14 (fr): 8.4 2022, kl 18-21
Digitala kursarrangemang.
Kursledare:
Mirva Sandén
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva variationer mellan olika teorier om barns utveckling och lärande
- förklara hur barns utveckling och lärande hänger samman
- identifiera olika pedagogiska förhållningssätt som förutsättning för barns utveckling och lärande
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på olika teorier för att förstå barns utveckling, kognition, socioemotionella utveckling och sätt att lära att vara i fokus. Kursen innehåller också hur dessa teorier och sätt att förstå barns utveckling och lärande kan fungera som en grund för småbarnspedagogik. Det sätts samman med hur lärares förhållningssätt stöder barns utveckling och lärande. Inom kursen kommer studerande att inleda arbetet med sin egen pedagogiska grundsyn för fortsatt arbete med barn.
Studiematerial
Artiklar och annat material enligt föreläsarens anvisningar
Kurslitteratur
1. Bruce, B. & Riddersporre, B. (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar)
2. Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. (valda delar)
3. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. (valda delar)
4. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2003). Förskolan - barns första skola! Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
5. Annan litteratur enligt kursledarens anvisningar
- Kontaktinformation
PERSPEKTIV PÅ LÄRARYRKET INOM SMÅBARNSPEDAGOGIK
- 5 SP
Tidpunkt:
v 2 14.1 och 15.1 2022,
kl 18:15-21 och 9:15-15
v 6 11.2 och 12.2 2022,
kl 18:15-21 och 9:15-15
Kursen arrangeras digitalt
Kursledare:
Eva Staffans
Johanna Hirvi
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha:
- kunskap om småbarnspedagogikens framväxt, uppbyggnad, organisation, uppdrag och innehåll utgående från gällande lagar och styrdokument
- kännedom om lärarens arbetsvardag, yrkesroll och yrkesetik genom närstudier och praktik
- grundläggande insikter i vikten av relationer, förhållningssätt och bemötande inom småbarnspedagogikens verksamhet
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på att erbjuda den studerande en inblick i vad det innebär att arbeta som lärare inom småbarnspedagogik. Småbarnspedagogikens framväxt från ett historiskt perspektiv och de rådande styrdokumenten som ligger som grund för all småbarnspedagogisk verksamhet behandlas. Vikten av kommunikation, relationer, förhållningssätt och bemötande lyfts fram. Under praktiken får den studerande en inblick i lärmiljöer för barn samt erfarenheter av pedagogiskt arbete med barn.
Kurslitteratur
1. Drugli, M. B. (2018). Det vi vet om goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
2. Hansen, O. HY. (2018). Det vi vet om små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur.
3. Heinonen, H., Iivonen, E., Korhonen, M., Lahtinen, N., Muuronen, K., Semi, R. & Siimes, U. (2016). Lasten oikeudet ja aikuisten vastuut varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.
4. Mansikka, J-M. & Lundkvist, M. (2019). Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Nordisk tidskrift for pedagogikk og kritikk.
5. Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
6. Utbildningsstyrelsen. (2014). Grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
- Kontaktinformation
MÅNGFALD OCH INKLUDERING
- 5 SP
Sista anmälningsdag till denna kurs 30.1.2022
Tidpunkt:
v 5 (to-fr): 3.2 och 4.2 2022,
kl 18-21
v 7: (to-lö): 17.2 och 18.2 2022,
kl 18-21 och 18-21,
samt 19.2 kl 10-13
Digitala kursarrangemang
Kursledare:
Ritva Mertaniemi
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- ha grundläggande kunskap om hur läraren tillsammans med barnen i den pedagogiska verksamheten kan arbeta med olika aspekter av mångfald och inkludering i relation till det mångkulturella samhället.
- visa förståelse för olika familjers situation i ett samhälleligt och ett månkulturellt sammanhang.
- vara medveten om lärarens demokratiska uppdrag och värdepedagogiska frågor som är centrala inom småbarnspedagogiken.
- ha ett prfessionellt förhållningssätt till diversitet
Allmänfärdigheter
Teoretiskt kunnande inom den egna branschen. Ett professionellt förhållningssätt i bemötande av andra.
Innehåll
Kursen behandlar etiska och värdepedagogiska frågor. lärarens demokratiska uppdrag samt olika familjers situation i det mångkulturella samhället. Frågor kring etnicitet, religion, genus och jämställdhet är centrala.
Tilläggsuppgifter:
Kursen kan ersättas med Intercultural education
Kurslitteratur
1. Andersson Tegnér, L. & Heikkilä, M. (2017). Arbeta med jämställdhet i förskolan: med normmedveten pedagogik. Stockholm: Gothia fortbildning.
2. Berglund, J. & Gunner, G. (2011). Barn i religionernas värld. Stockholm: Liber. (valda delar).
3. Farrell, A. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2018). Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande. Lund: Studentlitteratur AB
4. Kjaer, B. (2015). Inkluderande pedagogik. God praxis och goda praktiker. (valda delar). Lund: Studentlitteratur.
5. Lahdenperä, P. (Red.) (2018). Den interkulturella förskolan: mål och arbetssätt. Stockholm: Liber.
6. Lunneblad, J. (2018). Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter. Lund: Studentlitteratur AB.
7. Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar.
- Kontaktinformation
Barns utveckling och lärande
- 5 sp
Kursen arrangeras på distans!
Tidpunkt:
26-27/3 2021
16-17/4 2021
kl 18:15-21, 9:15-15
Kursledare: PeM Mirva Sandén
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva variationer mellan olika teorier om barns utveckling och lärande
- förklara hur barns utveckling och lärande hänger samman
- identifiera olika pedagogiska förhållningssätt som förutsättning för barns utveckling och lärande
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på olika teorier för att förstå barns utveckling, kognition, socioemotionella utveckling och sätt att lära att vara i fokus. Kursen innehåller också hur dessa teorier och sätt att förstå barns utveckling och lärande kan fungera som en grund för småbarnspedagogik. Det sätts samman med hur lärares förhållningssätt stöder barns utveckling och lärande. Inom kursen kommer studerande att inleda arbetet med sin egen pedagogiska grundsyn för fortsatt arbete med barn.
Prestationssätt
Tentamen och seminarier. Kursen genomförs som kontaktundervisning.
Undervisningsformer
Föreläsningar, gruppundervisning, grupparbete, seminarier, självstudier
Studiematerial
Artiklar och annat material enligt föreläsarens anvisningar
Kurslitteratur
1. Bruce, B. & Riddersporre, B. (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar)
2. Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. (valda delar)
3. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. (valda delar)
4. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2003). Förskolan - barns första skola! Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
5. Annan litteratur enligt kursledarens anvisningar
- Kontaktinformation