• Vårterminen 2025


1. Språklig mångfald och språkmedvetenhet inom småbarnspedagogik
:
Maria Kvist

2. Mångprofessionellt arbete och lärares ledarskap:
Johanna Hirvi och Eva Staffans

 

 

Delkurser

Tidpunkt:

Tisdag 25.3.2025, kl. 17-20

Torsdag 27.3.2025 kl. 17-20

Tisdag 1.4.2025 kl. 17-20

Torsdag 3.4.2025 kl. 17-20

Tisdaga 8.4.2025 kl. 17-20

Torsdag 10.4.2025 kl. 17-20

 

Lärare: PeM Maria Kvist

Kursformat: Nätkurs med distansundervisning

Undervisningsspråk:  Svenska

Platser: 40 

Undervisningsformer: Föreläsningar, grupparbeten mm.

Studiematerial: 

Björk-Willén, P. (2018). Svenska som andraspråk i förskolan (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Björk-Willén, P. (2024). Svenska som andraspråk i praktiken (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Hansell, K., Still, J., Forsberg, J., Jacobson, J., Kallio, T., Purtola, S., Ruokoja, R., Skog, H., & Bäck, S. (2022). Språkduschtandem inom småbarnspedagogiken: Guide för lärare – Kielisuihkutandem varhaiskasvatuksessa: Opettajan opas. Åbo Akademi University. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4116-1 (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Kvist, M., Bergroth, M. & Norrback, F. (2020). Språkpärlor – för daghem och förskola i språkbadhttps://blogs2.abo.fi/wp-content/uploads/sites/156/2020/08/Spra%CC%8Akpa%CC%88rlan-A%CC%8AA-final.pdf (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Mård-Miettinen, K., Hansell, K., & Kvist, M. (2023). Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä. AfinLA-teema, (16), 141. https://doi.org/10.30660/afinla.126171

Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., & Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. In A. Otto, & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education (pp. 169–183). (Springer international Handbooks of Education). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11

Palojärvi A., Palviainen Å. & Mård-Miettinen K. (red.) (2016). På finska och svenska. Tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola. Jyväskylä universitet. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6  (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar. 

Arbetslivsrelevans och internationella kontakter: Studiebesök med observationer i barngrupper 

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: Närvaro på föreläsning, seminarier, övningar: 20 h 

Totalt ca 135 h för 5 sp-kurs

 

Examinationsformer:

* Skriftlig tentamen, skriftliga uppgifter alternativt muntliga uppgifter

Lärandemål och allmänfärdigheter:   

Lärandemål:  

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna...  

  • förstå betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald 
  • kartlägga och beskriva språklig mångfald i barngruppen
  • definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk
  • ge exempel på språkutvecklande arbetssätt för yngre barn i en flerspråkig kontext

  

 Allmänfärdigheter:  Verka i en mångkulturell miljö. Förmåga att lära sig och tillägna sig nytt. Kritiskt och etiskt tänkande.

  

Innehåll: Under kursen presenteras och diskuteras språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald samt olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk, och språkutvecklande arbetssätt med yngre barn.

Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav

Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)

Bedömningsgrunder för vald vitsordsskala: Bedömningskriterierna baseras på lärandemålen och anger vad studenten ska behärska; bedömningsgrunderna hur bra studenten ska behärska kursstoffet (vitsord 1 motsvarar nivån för lärandemålen och utgör alltså också vitsordet Godkänd). 

Bedömningsgrunder för vitsordet 1: Studerande kan ytligt redogöra för språkmedveten småbarnspedagogik och för den språkliga och kulturella mångfalden i samhället men betydelsen av och kopplingen mellan dessa är otydlig. Studerande kan förklara hur man kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan i viss mån definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk. Studerande kan ge exempel på ett fåtal språkutvecklande arbetssätt.

Bedömningsgrunder för vitsordet 3: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik och relatera den till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge exempel på dem. Studerande kan ge exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera valet av arbetssätt i olika kontexter.

Bedömningsgrunder för vitsordet 5: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik med hjälp av förtydligande exempel. Studerande kan nyanserat diskutera den språkmedvetna småbarnspedagogiken till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara och problematisera hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan detaljerat definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge mångsidiga exempel på dem. Studerande kan ge mångsidiga exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera och problematisera valet av arbetssätt i olika

Tidpunkt: 

Tisdag 22.4.2025 kl. 17-20

Torsdag 24.4.2025 kl. 17-20

Måndag 28.4.2025 kl. 17-20 (nytt datum i.s.f. 1.5)

Tisdag 29.4.2025 kl. 17-20

Tordsdag 1.5.2025 kl. 17-20 (tidpukten ändrad till 28.4)

Tisdag 6.5.2025 kl. 17-20

Torsdag 8.5.2025 kl. 17-20

 

Lärare: PeM Johanna Hirvi, PeD Eva Staffans

 

Kursformat: Nätkurs med distansundervisning

Undervisningsspråk: svenska

Platser: 40

Undervisningsformer: föreläsningar, seminarium, grupparbete.

Studiematerial:

Halttunen, L., Waniganayake, M., & Heikka, J. (2019). Teacher Leadership Repertoires in the Context of Early Childhood Education Team Meetings in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 8(1), 143-161. https://journal.fi/jecer/article/view/114109

Kangas , J & Harju-Luukkainen , H 2021 , ' What is the future of ECE teacher profession? Teacher’s agency in Finland through the lenses of policy documents ', The Morning Watch: Educational and Social Analysis , vol. 47, no. 1, pp. 48-75. https://journals.library.mun.ca/ojs/index.php/mwatch/article/view/2261  

Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus. (valda delar)

Ridderssporre, B. & Stier, J. (2023). Förskolelärares pedagogiska ledarskap. I S. Kjällander (Red.). Den utbildningsvetenskapliga kärnan i förskolan. Natur&Kultur.

Skånfors, L., & Ungerberg, K. (2023). Utbildning borde spela roll – om förskollärares uppdrag att leda. Nordisk barnehageforskning, 20(4), 151–169. https://doi.org/10.23865/nbf.v20.316

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:

totalt ca 135 h för 5 sp-kurs

Examinationsformer:

Skriftliga uppgifter, muntliga uppgifter, andra produktioner

 

Lärandemål och allmänfärdigheter:

Lärandemål:

Efter godkänd kurs förväntas den studenten kunna...

  • Identifiera kärnområden i lärares mångfacetterade ledarskapsuppdrag
  • Diskutera innebörden av att leda ett team inom småbarnspedagogik
  • Beskriva lärarens ledarskapsuppdrag i mångprofessionellt arbete

Allmänfärdigheter: Teoretiskt kunnande. Förmåga att verka i mångprofessionella grupper. Identifiering av den egna sakkunskapen.

Innehåll:

Kursen syftar till att ge kunskap om teorier om lärares ledarskap, teamarbete och delat ledarskap. Vidare synliggörs erfarenheter gällande olika yrkesroller i mångprofessionella team. Värderingar, verksamhetskultur och kommunikation behandlas som underlag för professionalism. I kursen lyfts arbetet med olika aktuella dokument och föreskrifter som en central del av det mångprofessionella teamets arbete.

Förkunskapskrav: Avslutade grundstudier inom småbarnspedagogik eller motsvarande.

 

Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)

U-5

Bedömningsgrunder för vald vitsordsskala:

 

Bedömningsgrunder för vitsord 1: Alla lärandemål uppfylls men det kan finnas mindre brister i något lärandemål. Studenten uppvisar elementära teoretiska kunskaper i ämnet men reflektionen och problematiseringen uteblir eller är inte väl underbyggd. Studenten visar förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori finns men är svag.

Bedömningsgrunder för vitsord 3: Alla lärandemål uppfylls. Studenten visar på goda insikter i förståelsen av lärandemålen. Studenten kan reflektera, problematisera och resonera kring kursens innehåll. Studenten visar god förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är god.

Bedömningsgrunder för vitsord 5: Alla lärandemålen uppfylls och studenten visar på utmärkta insikter. Studenten visar prov på välunderbyggda resonemang och förmåga till fördjupad problematisering och reflektion kring lärandemålen. Studenten visar utmärkt förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är utmärkt.

Ämnesansvarig: FD, docent Katri Hansell