Halttunen, L., Waniganayake, M., & Heikka, J. (2019). Teacher Leadership Repertoires in the Context of Early Childhood Education Team Meetings in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 8(1), 143-161. https://journal.fi/jecer/article/view/114109
Kangas , J & Harju-Luukkainen , H 2021 , ' What is the future of ECE teacher profession? Teacher’s agency in Finland through the lenses of policy documents ', The Morning Watch: Educational and Social Analysis , vol. 47, no. 1, pp. 48-75. https://journals.library.mun.ca/ojs/index.php/mwatch/article/view/2261
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus. (valda delar)
Ridderssporre, B. & Stier, J. (2023). Förskolelärares pedagogiska ledarskap. I S. Kjällander (Red.). Den utbildningsvetenskapliga kärnan i förskolan. Natur&Kultur.
Skånfors, L., & Ungerberg, K. (2023). Utbildning borde spela roll – om förskollärares uppdrag att leda. Nordisk barnehageforskning, 20(4), 151–169. https://doi.org/10.23865/nbf.v20.316
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
totalt ca 135 h för 5 sp-kurs
Examinationsformer:
Skriftliga uppgifter, muntliga uppgifter, andra produktioner
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Lärandemål:
Efter godkänd kurs förväntas den studenten kunna...
Identifiera kärnområden i lärares mångfacetterade ledarskapsuppdrag
Diskutera innebörden av att leda ett team inom småbarnspedagogik
Beskriva lärarens ledarskapsuppdrag i mångprofessionellt arbete
Allmänfärdigheter: Teoretiskt kunnande. Förmåga att verka i mångprofessionella grupper. Identifiering av den egna sakkunskapen.
Innehåll:
Kursen syftar till att ge kunskap om teorier om lärares ledarskap, teamarbete och delat ledarskap. Vidare synliggörs erfarenheter gällande olika yrkesroller i mångprofessionella team. Värderingar, verksamhetskultur och kommunikation behandlas som underlag för professionalism. I kursen lyfts arbetet med olika aktuella dokument och föreskrifter som en central del av det mångprofessionella teamets arbete.
Förkunskapskrav: Avslutade grundstudier inom småbarnspedagogik eller motsvarande.
Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)
U-5
Bedömningsgrunder för vald vitsordsskala:
Bedömningsgrunder för vitsord 1: Alla lärandemål uppfylls men det kan finnas mindre brister i något lärandemål. Studenten uppvisar elementära teoretiska kunskaper i ämnet men reflektionen och problematiseringen uteblir eller är inte väl underbyggd. Studenten visar förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori finns men är svag.
Bedömningsgrunder för vitsord 3: Alla lärandemål uppfylls. Studenten visar på goda insikter i förståelsen av lärandemålen. Studenten kan reflektera, problematisera och resonera kring kursens innehåll. Studenten visar god förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är god.
Bedömningsgrunder för vitsord 5: Alla lärandemålen uppfylls och studenten visar på utmärkta insikter. Studenten visar prov på välunderbyggda resonemang och förmåga till fördjupad problematisering och reflektion kring lärandemålen. Studenten visar utmärkt förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är utmärkt.
Språklig mångfald och språkmedvetenhet inom småbarnspedagogik 5 sp
Tidpunkt:
Tisdag 25.3.2025, kl. 17-20
Torsdag 27.3.2025 kl. 17-20
Tisdag 1.4.2025 kl. 17-20
Torsdag 3.4.2025 kl. 17-20
Tisdaga 8.4.2025 kl. 17-20
Torsdag 10.4.2025 kl. 17-20
Lärare: PeM Maria Kvist
Kursformat: Nätkurs med distansundervisning
Undervisningsspråk: Svenska
Platser: 40
Undervisningsformer: Föreläsningar, grupparbeten mm.
Studiematerial:
Björk-Willén, P. (2018). Svenska som andraspråk i förskolan (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar)
Björk-Willén, P. (2024). Svenska som andraspråk i praktiken (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar)
Hansell, K., Still, J., Forsberg, J., Jacobson, J., Kallio, T., Purtola, S., Ruokoja, R., Skog, H., & Bäck, S. (2022). Språkduschtandem inom småbarnspedagogiken: Guide för lärare – Kielisuihkutandem varhaiskasvatuksessa: Opettajan opas. Åbo Akademi University. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4116-1 (valda delar enligt lärarens anvisningar)
Mård-Miettinen, K., Hansell, K., & Kvist, M. (2023). Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä. AfinLA-teema, (16), 141. https://doi.org/10.30660/afinla.126171
Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., & Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. In A. Otto, & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education (pp. 169–183). (Springer international Handbooks of Education). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11
Palojärvi A., Palviainen Å. & Mård-Miettinen K. (red.) (2016). På finska och svenska. Tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola. Jyväskylä universitet. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6 (valda delar enligt lärarens anvisningar)
Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar.
Arbetslivsrelevans och internationella kontakter: Studiebesök med observationer i barngrupper
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: Närvaro på föreläsning, seminarier, övningar: 20 h
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna...
förstå betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald
kartlägga och beskriva språklig mångfald i barngruppen
definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk
ge exempel på språkutvecklande arbetssätt för yngre barn i en flerspråkig kontext
Allmänfärdigheter: Verka i en mångkulturell miljö. Förmåga att lära sig och tillägna sig nytt. Kritiskt och etiskt tänkande.
Innehåll: Under kursen presenteras och diskuteras språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald samt olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk, och språkutvecklande arbetssätt med yngre barn.
Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav
Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)
Bedömningsgrunder för vald vitsordsskala: Bedömningskriterierna baseras på lärandemålen och anger vad studenten ska behärska; bedömningsgrunderna hur bra studenten ska behärska kursstoffet (vitsord 1 motsvarar nivån för lärandemålen och utgör alltså också vitsordet Godkänd).
Bedömningsgrunder för vitsordet 1: Studerande kan ytligt redogöra för språkmedveten småbarnspedagogik och för den språkliga och kulturella mångfalden i samhället men betydelsen av och kopplingen mellan dessa är otydlig. Studerande kan förklara hur man kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan i viss mån definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk. Studerande kan ge exempel på ett fåtal språkutvecklande arbetssätt.
Bedömningsgrunder för vitsordet 3: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik och relatera den till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge exempel på dem. Studerande kan ge exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera valet av arbetssätt i olika kontexter.
Bedömningsgrunder för vitsordet 5: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik med hjälp av förtydligande exempel. Studerande kan nyanserat diskutera den språkmedvetna småbarnspedagogiken till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara och problematisera hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan detaljerat definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge mångsidiga exempel på dem. Studerande kan ge mångsidiga exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera och problematisera valet av arbetssätt i olika
Att måla levande modell är både utmanande och givande. Under kursen kommer vi att både teckna och måla levande modell. Snabba croquis-skisser med penna eller kol varvas med lugna modellstudier i olja, akryl, gouache eller akvarell. Vi studerar form, volym, balans, tyngd, rumslighet, proportioner och ljus och skugga med människokroppen som utgångspunkt. Den som vill kan också måla porträtt. På förmiddagen gör vi mera snabba skisser och kortare poser för att på eftermiddagen jobba med längre poser.
I år fokuserar vi på gester, rytm och rörelse och på att uttrycka känslor genom gester och kroppsspråk. Vi kommer att ha både en kvinnlig och en manlig modell.
Hangös spännande historia kommer att inspirera barn och vuxna under årets Skapis. Med hjälp av lokala historiker bygger vi upp en kavalkad / revy, som vi bjuder staden till. Här medverkar tyg-, musik-, teater- och målargrupper.
Vi kommer att bygga ett fantasi-badhus, spela krocket och tennis, och härifrån kan Storbåten Stella ta ’Amerika-emigranter’ på segeltur.
Hangö ångsåg & snickeri och Granit AB lever upp i verkstäderna, Hangö-kex bakas på glöd...
Skapis avslutas med kalas för Hangö 150 år. Revy, dans och tårta!
Hangon jännittävä historia inspiroi lapsia ja aikuisia tämän kesän Luoviksella. Paikallisten historioitsioiden avulla kehitämme minirevyyn / kulkueen, lahjana kaupungille. Tähän osallistuvat kangas-, musiikki-, teatteri-, ja maalariryhmät. Tullaan myös rakentamaan fantasia-kylpymajan, pelaamaan krokettia ja mahdollisesti ’purjehtimaan Amerikkaan’ Stella-veneellä. Hangon höyrysaha & puuveistämö sekä Granit AB heräävät henkiin pajoissamme, ja Hangon keksejä paistetaan hiilloksilla. Luovis päättyy Hangon 150-vuotisjuhlaan: revyy, tanssia ja jättikakku.
FÄLTKURSER I KONFLIKTARKOLOGI Utgrävning av främsta linjen för striderna vid Hangöfronten och det tyska militärlägret ”Deutsches Lager Hanko” på Tulludden 1942 - 1944.