• Hem
  • Studieprogram
  • Allmänna uppgifter
  • Kursutvärdering
  • Kursönskemål
Hangö Sommaruni

Mångfald och inkludering

  • 5 sp

Tidpunkt:

15-16/1 2021
5-6/2 2021

kl 18:15-21, 9:15-15 

Anmälningar till delkurs 1 till och med måndag   4 / 1 2021

Kursen arrangeras på distans!

         

 

Kursledare:

PeM Ritva Mertaniemi     

 

Lärandemål

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- ha grundläggande kunskap om hur läraren tillsammans med barnen i den pedagogiska verksamheten kan arbeta med olika aspekter av mångfald och inkludering i relation till det mångkulturella samhället.
- visa förståelse för olika familjers situation i ett samhälleligt och ett månkulturellt sammanhang.
- vara medveten om lärarens demokratiska uppdrag och värdepedagogiska frågor som är centrala inom småbarnspedagogiken.
- ha ett prfessionellt förhållningssätt till diversitet

 

Allmänfärdigheter
Teoretiskt kunnande inom den egna branschen. Ett professionellt förhållningssätt i bemötande av andra.

 

Innehåll
Kursen behandlar etiska och värdepedagogiska frågor. lärarens demokratiska uppdrag samt olika familjers situation i det mångkulturella samhället. Frågor kring etnicitet, religion, genus och jämställdhet är centrala.

 

Prestationssätt: Närundervisning

Undervisningsformer:
Föreläsningar, diskussioner, gruppundervisning, reflektionsuppgifter, självstudier

Tilläggsuppgifter:
Kursen kan ersättas med Intercultural education

 

Kurslitteratur

1. Andersson Tegnér, L. & Heikkilä, M. (2017). Arbeta med jämställdhet i förskolan: med normmedveten pedagogik. Stockholm: Gothia fortbildning.
2. Berglund, J. & Gunner, G. (2011). Barn i religionernas värld. Stockholm: Liber. (valda delar).
3. Farrell, A. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2018). Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande. Lund: Studentlitteratur AB
4. Kjaer, B. (2015). Inkluderande pedagogik. God praxis och goda praktiker. (valda delar). Lund: Studentlitteratur.
5. Lahdenperä, P. (Red.) (2018). Den interkulturella förskolan: mål och arbetssätt. Stockholm: Liber.
6. Lunneblad, J. (2018). Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter. Lund: Studentlitteratur AB.
7. Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar.

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 25 juni 2024

Underkategorier

Akademiska och yrkeshögskolestudier

 

 

Övriga kurser

Fortbildning

Sida 3 av 3

  • 1
  • 2
  • 3

Akademiska studier 2024-2025

  • Åbo Akademi
    • PSYKOLOGI Höstterminen 2024 och vårterminen 2025
    • SMÅBARNSPEDAGOGIK - Ämnesstudier Vårterminen 2025

Fortbildning 2024-2025

  • Marinarkeologi
    • NORDISK MARINARKEOLOGISK FÄLTKURS
  • Psyko- och sociodrama
    • HANGÖKURSEN - Hangökursen vecka 24, 2025
    • BRYGGSTUDIER I STOCKHOLM i Stockholm, våren 2025
    • BRYGGSTUDIER I NYLAND i Nyland, våren 2025
    • REGIKURS PÅ ÅLAND på Åland inkommande höst år 2025

Övriga kurser 2024-2025

  • Fotokurser vid Hangö sommaruni
    • FÅGLAR, FOTO & FÅGLARS LIVSMILJÖER 2025
  • Historiska ämnen
    • FÄLTKURSER I KONFLIKTARKOLOGI 2025 Utgrävning av främsta linjen för striderna vid Hangöfronten och det tyska militärlägret ”Deutsches Lager Hanko” på Tulludden 1942 - 1944.
  • Konstämnen
    • LANDSKAPSMÅLNING Harmonier och disharmonier, kontraster och korrelationer

Kontakta oss

KANSLI

Öppet:   må-fr kl 9.00-11.30 och 13.00-16.00
Adress:   Skolgatan 9-11, 10900 Hangö
Telefon:   040 1860 131 Anne Holmström
E-post:  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Copyright © Hangö Sommaruni 2025

Planning & design: SydWeb