Speciallärarens yrkesroll 5 sp
Lärandemål:
- Ge exempel på olika sätt att ordna specialundervisning och kunna reflektera kring specialpedagogisk verksamhet.
- Kunna beskriva speciallärares arbete med utgångspunkt i olika styrdokument
- Kunna förklara vad mångprofessionell samverkan är och hur samundervisning kan organiseras
- Ha kunskap om planering och dokumentation av stöd
- Kunna reflektera kring speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
Innehåll:
- Organisering av specialpedagogisk verksamhet på olika stadier och i olika sektorer
- Speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
- Mångprofessionell samverkan och samundervisning
- Stödformer och pedagogiska lösningar enligt styrdokument
- Planering och dokumentation av stöd
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskaperna och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är synlig.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: För att få mesta möjliga behållning av kursen rekommenderas att studerande har avlagt kursen ”Introduktion till specialpedagogik” (5 sp).
Preliminär kurslitteratur: (ej publicerad ännu av fakulteten i dagsläget)
Kauffman, J.M., Hallahan, D.P., Pullen, P.C., & Badar, J. (2018). Special Education: What It Is and Why We Need It (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315211831
Pihlaja, P. & Viitala, R. (red.) (2018). Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus
Villa, R.A., Thousand, J.S. & Nevin, A.I. (2013). A guide to co-teaching. Corwin Press.
Vitka, T. (2018). Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Styrdokument (Lag och förordning för småbarnspedagogik och olika utbildningsstadier; Grunderna för planen för småbarnspedagogik/läroplansgrunder/examensgrunder.
Artiklar och övrigt kursmaterial enligt lärarens anvisningar.
- Kontaktinformation
Stöd för lärande i läsning och matematik I 5 sp
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- kunna beskriva utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter samt riskfaktorer i samband med denna.
- kunna definiera inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- känna till olika kartläggningsmaterial för att identifiera läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- kunna ge exempel på förebyggande och stödjande åtgärder
Allmänfärdigheter: Förmåga att se samband mellan teori och praktik. Grundläggande analytisk förmåga.
Innehåll:
- Utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter och riskfaktorer relaterade till utvecklingen
- Inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- Genomgång av kartläggningsmaterial för att identifiera och kartlägga läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- Förebyggande och stödjande åtgärder
Undervisningsformer: Ledd undervisning, seminarier, gruppövningar och självstudier.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar (à 60 min.) Distansundervisning 30 h. Eget arbete 105 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Examinationsformer: Godkända kursuppgifter och aktivt deltagande. Tentamen/ inlämningsarbete.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är utmärkt.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
Kurslitteratur:
Berch, D.B. & Mazzocco, M. (red.). Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities. Paul Brooks Pub.
Karlsson, I., Selerup Andersson, C., Olsson, E., & Östergren, M. (2023). Dyskalkyli: Definition, diagnos och intervention. Studentlitteratur.
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen. E., Korhonen, J. & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-Kustannus.
Fridolfsson, I, (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Høien, T. & Lundberg, I. (2013). Dyslexi. Från teori till praktik. Natur och Kultur.
Pavey, B. (2017). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolans och skolans tidiga årskurser. Studentlitteratur.
Norén, S. (red.) (2022). Lära barn att läsa: Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Legilexi. E-bok. https://a.storyblok.com/f/129463/x/64eecfdf5f/lara-barn-att-lasa-e-bok-2022.pdf
En av följande:
Westlund, B (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Fk-årskurs 3. Natur och Kultur.
Westlund, B (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet. Natur och Kultur.
Westlund, B (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Högstadiet. Natur och Kultur.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Referenslitteratur:
Butterworth, B. & Dorian, Y. (2010). Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur och Kultur.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (Third edition.). Routledge. Finns som e-bok.
Fridolfsson, I, (2016). Vallmomodellen. Balanserad läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Lundberg, I. & Herrlin, K. (2005). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Natur och kultur.
Lundberg, I. (2008). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning
- Kontaktinformation
Perspektiv på funktionsnedsättning I 5 sp
Tidpunkt:
Måndag 28.10 kl. 17-20.15
Onsdag 30.10 kl. 17-20.15
Måndag 4.11 kl. 17-20.15
Onsdag 6.11 kl. 17-20.15
Tisdag 12.11 kl. 17-20.15
Onsdag 13.11 kl. 17-20.15
Studieform:
Distanskurs via Zoom
Kursledare:
speciallärare Catarina Lindroos
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som kännetecknar funktionsnedsättningarna ADHD, autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning och vilka utmaningar dessa medför i ett pedagogiskt sammanhang
- redogöra för de vanligaste orsakerna till dessa
- ge exempel på pedagogiska metoder och olika stödåtgärder i daghem, skola och samhälle
Allmänfärdigheter: Sociala och kommunikativa färdigheter. Grundläggande analytisk förmåga.
Innehåll:
- neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (ADHD, autismspektrumtillstånd) och intellektuell funktionsnedsättning
- orsaker till dessa funktionsnedsättningar
- utmaningar funktionsnedsättningarna medför i daghem, skola och samhälle
- stödåtgärder och habilitering
Tilläggsuppgifter: Kursen motsvarar f.d kursen ”Funktionsvariation I” (5 sp).
Undervisningsformer: Gruppundervisning, seminarier, självstudier och diskussioner.
Examinationsformer: Skriftliga inlämningsarbeten, gruppuppgifter, skriftlig slutuppgift.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 25 h. Eget arbete 110 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
Kurslitteratur:
Frick, M., Karlberg, M., Klang, N., Kleberg, J.L., Olsson, I., Thorup, E. & Vikström, K. (2023). Elever med adhd och autism. Psykologiska och pedagogiska perspektiv. Liber.
Kendall Carlsson, G. (2015). Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? Lund: Studentlitteratur.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Helsingfors: Opike.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
- Kontaktinformation
Stöd för socioemotionella färdigheter 5 sp
Kursledare:
Daniel Albrecht
Tidpunkt:
Tisdag 3.9 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 5.9 kl. 17:00 - 20:30
Tisdag 17.9 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 19.9 kl. 17:00 - 20:30
Tisdag 1.10 kl. 17:00 - 20:30
Torsdag 3.10 kl. 17:00 - 20:30
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Genomgång av olika teoretiska perspektiv på välbefinnande i utbildningskontext (t.ex. positiv psykologi, målorienteringsteorin, krav-resursteorin, Bronfenbrenners ekologiska systemteori)
Genomgång av olika symtom på negativt välbefinnande i utbildningskontext (t.ex. skolrelaterad utmattning, utmanande beteende, skolfrånvaro)
Kännedom om hur man inom utbildningskontext kan arbeta förebyggande och stödja ett positivt välbefinnande (t.ex. skolengagemang, resiliens, positiv målorientering, positivt beteendestöd)
Tillämpning av barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård
Innehåll:
Kunna beskriva olika perspektiv på barn och ungas välbefinnande i utbildningskontext
Känna till olika symptom (t.ex. internaliserande och externaliserande) på och riskfaktorer för ett negativt välbefinnande i utbildningskontext
Känna till förebyggande åtgärder för ett positivt välbefinnande i utbildningskontext
Kunna redogöra för huvuddragen i barnskyddslagen och bestämmelser kring elevvården
Undervisningsformer:
Seminarier, ledd undervisning, grupparbeten
Tilläggsuppgifter:
Denna kurs motsvarar de tidigare kurserna "Barn och ungas välbefinnande" (5 sp) samt "Elevers välbefinnande och elevvård" (5 sp).
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl.
Nivå eller typ: Grundstudier
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav
Kurslitteratur:
Milerad, J. Evidensbaserad elevhälsa (2017). Studentlitteratur
Wentzel, K. & Miele, D. (2016). Handbook of Motivation at school. Routledge. e-bok.
Hietanen-Peltola, M. m.fl. (2018). Välbefinnande genom generell riktat arbete i elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen. Institutet för hälsa och välfärd. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-206-2
Olsson B-I, & Olsson, K. (2021). Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola. Studentlitteratur.
Jäverby, A. (2024). Skolfrånvaro Tidiga insatser och åtgärder. Studentlitteratur.
Barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård
Övrigt: styrdokument och aktuell lagstiftning. Artiklar enligt föreläsarens anvisningar.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar
- Kontaktinformation
Personlighet 5 sp
Personlighet, 5 sp
Nätkurs via Teams 2 gånger
Schema:
18-19.1 och 1-2.3.2025,
enligt kl 09:00-15:00 (lö), 09:00-15:00 (sö). Passen inkluderar pauser.
Kursledare:
Joachim Johansson, psykolog och psykoterapeut
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs ska studerande:
- kunna redogöra för personlighet ur ett biopsykosocialt perspektiv
- Studerande ska kunna redogöra för betydelsen av denna variation och avvikelser från den normala variationen
Allmänfärdigheter:
- Kritiskt tänkande
- Förmåga att greppa helheter
- Förmåga att sålla fram väsentlig information
Innehåll
Kursen behandlar betydelsen av genetiska och miljömässiga bakgrundsfaktorer till individuell variation i psykologiska konstrukt som t.ex. intelligens och personlighet. Kursen behandlar också personlighetens element och dynamik, samt utvecklingens betydelse för personligheten.
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Høgh-Olesen, H et al. (2017): Modern personlighetspsykologi. ISBN 9789144117577
- tryckt bok, finns vid ÅAB här: https://abo.finna.fi/Record/abo.9913609173105972?sid=2995228869
Handbook of diagnosis and treatment of DSM-5 personality disorders.
- Finns tillgänglig som e-litteratur här: https://abo.finna.fi/Record/abo_electronic_aa.9913459030005972
Några filmer. Notera att en del utgifter för filmer kan tillkomma.
- Kontaktinformation
Introduktion till klinisk psykologi 5 sp
Introduktion till klinisk psykologi, 5 sp
Närstudieveckoslut i september Hangö + Teams 1 gång
Schema:
Introveckoslut i Hangö 7-8.9
enligt: kl 11-15 (lö) och 11-15 (sö) under närstudiepasset
varefter distansföreläsningar via teams 12-13.10
enligt: kl 09:00-15:00, 09:00-15:00 under onlinepasset. Passet inkluderar pauser.
Kursledare:
Joachim Johansson, psykolog och psykoterapeut
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs:
- Kan studerande redogöra för vad klinisk psykologi är och hur klinisk psykologi som tillämpningsområde förhåller sig till annan tillämpad psykologi
- Kan studerande beskriva systemen kring examina, licenser och lagar som gäller för kliniskt psykologarbete i Finland
- Har studerande kännedom om den kliniska psykologins olika verksamhetsområden och på vilka olika ställen kliniska psykologer kan arbeta
- Kan studerande orientera sig i grundläggande evidensbaserat psykologiskt tänkande och hur det kan tillämpas i det kliniska psykologarbetet
- Kan studerande kritiskt granska frågor om psykologisk normalitet och psykopatologi
Allmänfärdigheter:
- studerande lär sig den viktigaste psykologiska terminologin inom klinisk psykologi (teoretiskt kunnande)
- studerande får kunskap om psykologins teorier och vetenskapliga grund (teoretiskt kunnande)
- studerande får under kursen kännedom om en psykologs arbetsbild och medvetenhet om etiska regler för psykologer (kännedom om lagstiftning & etik)
Innehåll
Målet med kursen är att ge en inblick i vad klinisk psykologi är och hur det förhåller sig till psykologin som vetenskap. Dessutom är målet att ge en allmän kännedom om evidensbaserat psykologiskt arbetssätt, skillnaden mellan psykopatologi och normalt psykologiskt fungerande, kliniska psykologers olika arbetsfält samt relevanta etiskt-professionella och juridiska frågeställningar.
Innehåll:
- Den kliniska psykologin som ett tillämpningsområde av psykologi
- Den kliniska psykologins olika verksamhetsområden och kontexter
- Lagar och regler som reglerar psykologprofessionen och dess utövning (bl.a. förordningen om psykologiska examina, lagen om hälso- och sjukvårdspersonal, mentalvårdslagen och skollagen till de delar dessa är relevanta för psykologens yrkesutövning, lagar som reglerar journalföring och tystnadsplikt)
- Psykologers etiska regler
- Evidensbaserat närmandesätt som en bas för bra kliniskt psykologarbete
- Människans psykopatologi översiktligt (bl.a ångeststörningar, sinnesstämningsstörningar, psykotiska störningar och personlighetsstörningar)
- Olika sätt på vilka man kan definiera och gestalta skillnaden mellan patologiskt och friskt inom den kliniska psykologin
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Studerande uppmuntras själva säkra tillgång till följande böcker:
- Levander, S et al (2017): Psykiatri: en orienterande översikt. (Kapitlen: 1,2,4, 8,9,10,11,12,14,15)
- Fahlke, C et al (2012): Psykopatologi. (hela boken)
Referenslitteratur: ICD-10 och DSM-5, lagtexter ur Finlex
- Kontaktinformation
Barns språkutveckling (5 sp)
Tidpunkt:
Ons 14/2 kl. 18-19.30
Ons 21/2 kl. 18-19.30
Ons 28/2 kl. 18-19.30
Ons 6/3 kl. 18-19.30
Ons 13/3 kl. 18-19.30
Ons 20/3 kl. 18-19.30
Ons 10/4 kl. 18-19.30
Studieform: Distansundervisning via Zoom
Kursledare: professor Ann-Katrin Svensson
Innehåll
Under kursen blir de studerande förtrogna med olika teoretiska perspektiv på talspråksutveckling samt grundläggande termer och begrepp för språkutveckling. De studerande får en förståelse för pedagogens funktion som språklig förebild samt utvecklar sin förmåga att stimulera barns språk med hjälp av litteratur, språklek, lek och berättande.
Efter avslutad kurs kan studerande
- beskriva och reflektera över barns en- och flerspråkiga talspråksutveckling med hjälp av grundläggande språkvetenskapliga termer och begrepp
- redogöra för hur småbarnspedagogiken kan stödja barns språkutveckling
- identifiera och beskriva pedagogens språkmedvetna arbete i barngrupp
- genomföra språkstimulerande aktiviteter i barngrupp
Allmänfärdigheter
Teoretiskt kunnande inom den egna branschen. Grupparbetsförmåga och andra sociala förmågor. Analytiskt och systematiskt tänkesätt.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Bruce, B, Ivarsson, U., Svensson, A-K & Sventelius, E. (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken.Studentlitteratur. (Kap: 1, 2, 3, 8).
Eliasson, S. & Mellgren, E. (2019). Upprepad enskild högläsning i förskolan – samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok. I M. Nordling & M. Mellgren (Red.), Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan – flerdimensionella perspektiv. Liber.
Håkansson, G. (2014). Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur.
Håkansson, G. (2018). Barns flerspråkiga språkutveckling. I P. Björk-Willén (Red.), Svenska som andraspråk i förskolan. Natur & Kultur.
Kibsgaard, S. (Red.) (2019). Vägar till språk i förskolan. Studentlitteratur. Kap 1, 2, 3,(4,5) 6, 7, (8), 9- sång (10, 11, 12)
Riddersporre, B. & Bruce, B. (Red.). (2014). Berättande i förskolan. Natur och Kultur. (valda delar) s 29–68, 114–150.
Tjäru, S. (2020). Upprepningar och glada utrop – pedagogers och barns agenda under tre bokstunder i språkbad. BARN, 4, ss 53-68.
Aktuella artiklar om barns språkutveckling och/eller pedagogens språkmedvetna arbete enligt lärares anvisningar.
Sista anmälningsdagen är 8.2.24, anmälningar gjorda efter det beaktas inte!
- Kontaktinformation
Relationer, samspel och konflikthantering (5 sp)
Tidpunkt:
Måndag 15.1 kl.18-20.30 (3x45)
Måndag 22.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 29.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 5.2 kl.19-20.30 (2x45)
Torsdag 8.2 kl.18-19.30 (2x45)
Torsdag 15.2 kl.18-20.30 (3x45)
Studieform: Distansundervisning via Zoom
Kursledare: Linda Eriksson
Lärandemål och allmänfärdigheter
Att den studerande ska ha:
-utvecklat förståelse för betydelsen av ett relationellt perspektiv inom pedagogiken för de yngre barnen. -utvecklat medvetenhet om betydelsen av fungerande arbetsplatsrelationer, samspel, kommunikation och konflikthantering inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. -kunskap om hur konstruktiva relationer skapas och upprätthålls genom ord, röst och kroppsspråk. -tillägnat sig grundläggande strategier för konflikthantering i förhållande till barn och vuxna.
Innehåll
Under kursen tillägnar sig studerande verktyg för att stöda eget och andras välmående, hur konstruktiva relationer upprätthålls och samspel som stöd för lärande gemenskap. Kommunikationens betydelse för det pedagogiska arbetet, även röstvård behandlas. Förebyggande arbete gällande mobbning, diskriminering och trakasserier.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Cosmovici Idsøe, E. & Roland, P. (2019). Kränkande beteende i förskolan – förstå, förebygga och hantera. Lund: Studentlitteratur.
Dahlbeck, P. & Westlund, K. (2019). Relationell pedagogik – i teori och praktik I förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Hakvoort, I. & Friberg, B. (2020). Konflikthantering i professionellt lärarskap. Gleerups.
Hougaard, B. (2011). Praktisk vägledning i kommunikation. För lärare i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Markström, A-M. & Simonsson, M. (2018). Utvecklingssamtal. Kommunikation mellan hem och förskola. Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
Riddersporre, B. & Bruce, B. (red.). (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur och Kultur. (valda delar)
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
- Kontaktinformation
SMÅBARNSPEDAGOGIK - Ämnesstudier
- VT -24 (se nedan) VT -25 (publiceras i juni 2024)
Delkurs 1:
Relationer, samspel och konflikthantering.
Måndag 15.1 kl.18-20.30 (3x45)
Måndag 22.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 29.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 5.2 kl.19-20.30 (2x45)
Torsdag 8.2 kl.18-19.30 (2x45)
Torsdag 15.2 kl.18-20.30 (3x45)
Kursledare: Linda Eriksson
Studieform: Digital nätkurs
Delkurs 2:
Barns språkutveckling.
Ons 14/2 kl. 18-19.30
Ons 21/2 kl. 18-19.30
Ons 28/2 kl. 18-19.30
Ons 6/3 kl. 18-19.30
Ons 13/3 kl. 18-19.30
Ons 20/3 kl. 18-19.30
Ons 10/4 kl. 18-19.30
Ann-Katrin Svensson
Studieform: Digital nätkurs
- Kontaktinformation
UTBILDNINGSLEDARSKAP
- 2023-2024 (25 sp)
Utbildningsledarskap (25 sp) arrangeras läsåret 2023-24.
Studieform: Distansundervisning och på Moodle
Sista anmälningsdag 17.8.2023
Kursledare:
Torbjörn Sandén, PeD
Siv Saarukka, FD
Kursavgift: € 800
Kursavgiften subventioneras av UBS med € 400.
UTBILDNINGSLEDARSKAP (25 sp)
För rektorsbehörighet enligt F 986/98, 865/05
Höstens datum
31.08 kl. 14.00-19.00 Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
18.09 kl. 14.00-19.00 Skol-och verksamhetskultur
05.10 kl. 14.00-19.00 Rektors professionella kommunikation
25.10 kl. 14.00-19.00 Rektor och läroplanen
16.11 kl. 14.00-19.00 Att vara rektor – praktik och forskning
12.12 kl. 14.00-19.00 Utvärdering och utveckling
Vårens datum
10.01.2024
13-14.2.2024 RFV arr Webbinarium om skoljuridik
06.03.2024
25.03.2024
17.04.2024
07.05.2024
Utbildningens utgångspunkter
Ett hållbart ledarskap som bär över tid skall grundas i kunskap. För att hantera de spänningar och utmaningar som uppträder när läroplanens målbilder skall omvandlas till undervisningspraktik behövs en stabil teorigrund, men som ändå är tillräckligt bred och allmän. Utbildningen söker inspiration i två dylika teorier. Frågor om styrkedjan, skolans uppdrag, om vad som är nödvändig kunskap och hur den skall bedömas fångas väl upp i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Lundgren, 1989). På motsvarande sätt erbjuder den icke-affirmativa teorin (Uljens, 2017) en bra utgångspunkt för att förstå, förutom utbildningsledarskapet på olika nivåer, också lärares handlande och skolans pedagogiska roll. Utöver dessa teorier, som framförallt erbjuder ett generellt ramverk, lutar sig utbildningen mot ytterligare teorier om ledarskap, organisation, verksamhetskultur och kvalitetsutveckling.
Utbildningens målsättning
Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande
• visa förmåga att formulera en pedagogisk grundsyn
• visa förmåga att formulera en egen ledningsfilosofi
• visa god kunskap om grundläggande ledarskapsteorier och olika ledarstrategier
• visa förmåga att föra professionella samtal, hantera och lösa konflikter
• visa förmåga att formulera visioner inför framtiden
• visa kunskap om verksamhetskulturens betydelse
Målet med studierna är vidare att förvärva kunskap och färdigheter om ledning av utbildningsenheter. Vidare har studierna som mål att studerande skall utveckla en god förmåga
• att reflektera kring frågor som rör lärande och ledande
• att tolka vetenskaplig litteratur och forskning om pedagogisk ledning och utveckling
• att formulera sig i frågor som gäller pedagogiska, samhälleliga, elevsociala och andra till läroplaner hörande verksamhetsområden
• att argumentera, utvärdera och analysera verksamhetskultur inom utbildningen
Utbildningens innehåll
Programmet Utbildningsledarskap omfattar sammanlagt 25 sp. I utbildningen ingår följande helheter:
• Ledarskap 10 sp,
• Utbildningsförvaltning 10 sp,
• Praktikum 5sp
De tre kursdelarna är nära förbundna med varandra och bildar en helhet vars syfte är att återge en autentisk bild av ledningsarbetets krav och förutsättningar. I detta innefattas även en förståelse för det ledningsansvar som följer med befattningen som rektor i enlighet med författningar och läroplaner. Utbildningen syftar också till att ge en orientering om de myndigheter, nätverk och samarbetsparter som omger och har betydelse för verksamheten.
Målgrupp
Till programmet antas 20 deltagare. Programmet riktar sig till lärare inom grundskola, andra stadiet och den fria bildningen.
Tidsläggning, upplägg och arbetssätt
Programmet pågår under två terminer. Studierna inleds i augusti 2023 och avslutas i maj 2024.
Studierna utgår från deltagarnas professionella erfarenheter som breddas och fördjupas genom litteraturstudier och föreläsningar. I programmet ingår såväl individuella prestationer som gruppoch olika tillämpningsövningar med referens till vetenskapliga teorier. En bärande idé är att bygga samman vetenskaplig teori och vardagens praktik. Alla prestationer samlas i en personlig portfolio som examineras.
Vi förbehåller oss rätten att göra vissa ändringar och justeringar vad gäller programinnehåll och kursupplägg i fråga om när-och distansstudier med hänsyn till nationella direktiv samt även att justera litteraturen ifall ny och aktuell forskning publiceras under utbildningens gång. Tills andra beslut träder i kraft genomförs utbildningen på distans via Zoom.
Kontaktuppgifter:
Ansvarig huvudarrangör: Hangö sommaruni
Fredrik Åberg, Rektor,
Kursledare:
Torbjörn Sandén, Utbildare, PeD,
Siv Saarukka, Utbildare, FD,
Praktiska frågor:
Carina Österåker, Utbildningsplanerare,
Anne Holmström, Kurssekreterare,
Examinator:
Michael Uljens, Professor,
Programöversikt
HÖSTTERMINEN 2023 LEDARSKAP (10 sp) och PRAKTIKUM (2,5 sp)
31.08 kl. 14.00-19.00 Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
18.09 kl. 14.00-19.00 Skol-och verksamhetskultur
05.10 kl. 14.00-19.00 Rektors professionella kommunikation
25.10 kl. 14.00-19.00 Rektor och läroplanen
16.11 kl. 14.00-19.00 Att vara rektor – praktik och forskning
12.12 kl. 14.00-19.00 Utvärdering och utveckling
PRAKTIKUM 1. Kulturanalys
PRAKTIKUM 2. Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
PRAKTIKUM 3. Ledarskapsartikel
VÅRTERMINEN 2024 UTBILDNINGSFÖRVALTNING (10 sp) och PRAKTICUM (2,5sp)
Dag 7 kl. 14.00-19.00 Rektors styrdokument: Läroplan, Lagstiftning, Avtal
Dag 8 kl. 14.00-19.00 Skoljuridik
Dag 9 kl. 14.00-19.00 Lärares arbetsmängd och avlöning, Styrkedjor i administrationen
Dag 10 kl. 14.00-19.00 Arbetsgivaren och rektor.
Dag 11 kl. 14.00-19.00 Myndigheter och laglighetsövervakning,
Dag 12 kl. 14.00-19.00 Skolan och framtiden
PRAKTIKUM 4. Skolutvecklingsprojekt
PRAKTIKUM 5. Intervju med en rektor
PRAKTIKUM 6. Förvaltningsuppgifter
EXAMINATION: KURSPORTFOLIO Utbildningen examineras med hjälp av en individuell kursportfolio där prakticumuppgifterna samt portfoliouppgifterna samlas. Alla uppgifter länkas in i Moodle som är både kursverkyyg och kursarkiv. När hela utbildningen är genomförd laddas hela kursportfolion upp i Moodle.
Kursportfolion bedöms inte med vitsord. Portfolion granskas och utvärderas, och ett utlåtande avges som var och en efter eget val kan bifoga det formella intyget över avlagd examen i Utbildningsledarskap 25 sp.
LEDARSKAP (10 sp) och PRAKTIKUM (2,5 sp) Höstterminen 2023
Förberedelseuppgifter inför 31.08
Förbered en presentation till 31.08: Något om mig själv och min skola Portfoliouppgift
1: Personlig presentation; Berätta om dig själv och din väg till utbildningen.
Litteraturuppgift: Välj en artikel från ÅA rapport Nr 38/2015 (länk bifogas) Uljens, M. (2015) (red). Pedagogiskt ledarskap - teori, forskning och skolutveckling. Åbo Akademi Rapport Nr 38/2015.
Välj en (1) artikel som du förbereder att diskutera utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter som t.ex.….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på lärande/ledarskap, t ex.... .
• Texten är mycket relevant för pedagogisk ledning… därför att..
• Texten är för teoretisk och långt från verkligheten, emedan…..
• Texten inspirerade mig till insikter om behovet av en personlig ledarpolicy, t ex…..
Portfoliouppgift 2a: Dokumentera dina förberedda inlägg om den valda artikeln
Portfoliouppgift 2b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion.
Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 31.08.2023: Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
Kl. 14.00-15.00 Välkommen, Kursorientering
Kl. 15.00-16.00 Föreläsning om ledarskap Portfoliouppgift 3: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 16.15-17.15 Grupp 1. Något om mig själv och min skola: Turvisa presentationer Grupp 2. Litteraturarbete i grupper. Uljens: Ped ledarskap
Kl. 17.30-18.30 Grupp 2. Något om mig själv och min skola: Turvisa presentationer Grupp 1. Litteraturarbete i grupper. Uljens: Ped ledarskap
Kl. 18.30-19.00 Information om uppgifter och nästa tillfälle
Närvarouppföljning: Gör ett datumschema över alla kurstillfällen och bokför din närvaro. Infoga schemat i din kursportfolio när utbildningen är klar.
Förberedelseuppgift för 18.09.2023. Deltagarna indelas i 5 grupper:
Litteratur till SKOLKULTUR. Artiklarna och uppsatserna finns på Moodle.
GRUPP 1: Stoll, L (1998) School Culture, School Improvement Network’s Bulletin
GRUPP 2: Ek, G. (2009). Efficacy-kulturen – framgångsstrategi skapad i mötet mellan rektor och lärare. Umeå Universitet/ Luleå Kommun.
GRUPP 3: Toresson Grip, E. & Sjölander, J. (2012). Att förändra en skola genom att förändra skolkulturen. Lunds Universitet.
GRUPP 4: Gars, L. (2014). Skolkultur. Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur. Göteborgs Universitet.
GRUPP 5: Fonsén, E. m fl (2022) Kasvatus-ja opetusalan johtajien näkemyksiä johtamisosaamisesta ja sen kehittämistarpeista
Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap och skolkulturens betydelse, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om skolkultur: …….
Portfoliouppgift 4a: Dokumentera dina förberedda inlägg i anslutning till din valda artikel
Portfoliouppgift 4b: Utvärdera litteraturdiskussionerna enligt steg 1 och steg 2.
Infoga uppgifterna i Moodle.
PROGRAM 18.09.2023: Skol-och verksamhetskultur
Kl. 14.00 -15.30 Föreläsning om skol-och verksamhetskultur
Portfoliouppgift 5: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter
Kl. 15.45-16.30 Gruppdiskussioner (steg 1) utgående från litteratur om skolkultur
Kl. 16.30-17.45 Gruppdiskussioner (steg 2) enligt The Jigsaw Method
Kl. 18.00-18.15 PRAKTIKUM 1: Kulturanalys introduceras
Kl. 18.15-18.30 PRAKTIKUM 2: Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument introduceras
Kl. 18.30-18.45 PRAKTIKUM 3: Ledarskapsartikel introduceras och diskuteras.
Kl. 18.45-19.00 Tidtabell för praktikumuppgifterna och info om nästa tillfälle
PRAKTIKUM 1. Kulturanalys
Begrunda relations-och gruppstrukturer som förekommer inom olika samfund, samt faktorer som påverkar skolkulturen. Uppgifterna är relaterade till föreläsningen. Observera strukturer i din skola/ på din arbetsplats, t ex hur arbetet utanför klass är organiserat, hur ni kommunicerar med varandra? Hurudan är maktstrukturen? Vilka normer - synliga eller osynliga - förekommer i skolan? Identifiera känslostrukturer! Identifiera värderingar, traditioner, hjältar och symboler som finns på din skola. Sammanställ och kommentera dina observationer (1-2 s.), och var beredd att presentera din kulturanalys dag 3.
PRAKTIKUM 2.Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
Kontakta bildningschefen i din kommun och be att få utdrag ur kommunens förvaltningsstadga där rektors uppgifter anges. Din egen rektor borde också ha dessa uppgifter. Tag del av uppgiftsbeskrivningen och infoga en kopia av den i din portfolio som praktikum 2.Var beredd att presentera din kommuns uppgifter för rektorer och diskutera uppgifterna i grupp.
PRAKTICUM 3. Ledarskapsartikel
Inom ramen för temat Ledarskap, skall Du skriva en artikel (3-5 sidor text). Inspiration får du från den litteratur du läst samt de teman som presenteras genom föreläsningar och några förslag (tips) som finns i Moodle. När din artikel är klar laddar du in den i Moodle och sammanställer 2- 3 ppt bilder som du kommenterar vid i samband med att du presenterar din artikel. De ppt bilder (2-3) som du skapar för att åskådligt presentera din artikel laddas även in i Moodle. Inlämning av ledarskapsartikeln, text och ppt i Moodle senast en vecka innan sista kursdagen i maj.
Förberedelseuppgift till 05.10.2023: Rektors professionella kommunikation
Litteratur till KOMMUNIKATION. Välj en (1) av följande:
1) Salo, P., Nylund, J., Stjernstrøm, E. (2015). On the practice architectures of instructional leadership. Educational Management Administration & Leadership 2015. Vol 43.
2) Kovalainen, M-T: (2020). Pedagoginen johtajuus ja sen vaje yleissivistävän perusopetuksen järjestelmä - ja systeemitason muutoksessa. (Kap 1-3) Jyväskylän Yliopisto.
3) Saarukka, S. (2016). Lärares förväntningar på rektors ledarskap. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik
4) Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, Nr. 89.
Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap och kommunikationens betydelse, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om hur rektor kan stöda lärares professionsutveckling: …….
Portfoliouppgift 6a: Dokumentera dina förberedda inlägg i anslutning till din artikel
Portfoliouppgift 6b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 5.10.2023 Kommunikation och professionella samtal
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om kommunikation och professionella samtal
Kl. 15.45-16.30 Föreläsning om rektors medarbetarsamtal och kollegiala möten
Portfoliouppgift 7: Reflektera över vardera föreläsningarna och dokumentera dina insikter.
Kl. 16.45-17.45 Gruppdiskussioner utgående från förberedda litteraturuppgifter
Kl. 18.00-18.45 Kulturanalys, rapportering av de egna observationerna och analysen
Kl. 18.45-19.00 Info om nästa tillfälle.
Förberedelseuppgift till 25.10. 2023: Rektor och läroplanen för den finländska skolan
DEN FINLÄNDSKA SKOLAN. Tag del av Sahlberg, P. (2012) Lärdomar från den finska skolan (Studentlitteratur) eller en Video (1h-1,5h) från Youtube.com där Pasi Sahlberg föreläser om den finska skolan
Förbered Dig på att diskutera Sahlbergs text eller framställning utgående från följande frågor:
• Vilka kopplingar till ledarskap finner du i Sahlbergs framställning?
• Vilka bärande element och värderingar anser du att Sahlberg använder för att beskriva den finska skolan?
• Vilka av Sahlbergs ställningstaganden håller du med om?
• Finns det omständigheter i Sahlbergs beskrivningar som du inte känner igen?
• Hur tolkar du ’den finländska paradoxen’?
• Vad är speciellt med de finländska lärarna enligt Sahlberg?
Portfoliouppgift 8a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift 8b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 25.10. 2023: Rektor och läroplanen
Kl 14.00-15.30 Föreläsning om läroplanen och rektors ledarroll relaterat till läroplanen
Portfoliouppgift 9: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl 15.45-16.30 Rapportering av Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
Kl 16.45-17.45 Litteraturarbete: Diskussioner utgående från Sahlbergs bok eller video
Kl 18.00-18.45 Korta presentationer av planerad ledarskapsartikel från alla deltagare.
Kl 18.45-19.00 Info om nästa kurstillfälle
Förberedelseuppgift till 16.11.2023: Att vara rektor – praktik och forskning
Välj en av följande:
1) Brüde Sundin, J.(2007): En riktig rektor s.120-206
2) Blom, T. (2022): Tid för tillit - kritiska ögonblick i rektorers vardag Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap, tillit och förtroende, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om hur rektor kan stöda lärares professionsutveckling: …….
Portfoliouppgift 10 a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift10 b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgifterna i Moodle.
PROGRAM 16.11.2023: Att vara rektor – praktik och forskning
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om finländsk rektorsforskning
Portfoliouppgift 11: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 15.45-16.45 Litteraturarbete: Diskussioner utifrån förberedd litteratur
Kl. 17.00-18.00 Individuell reflektionsuppgift: En bok, en händelse, en film, ett möte eller en föreläsning som haft betydelse för min föreställning om ledarskap
Kl. 18.00-18.45 Jag som rektor - min vision av en möjlig framtid Gör en tillbakablick över vårterminens teman och reflektera över insikter och lärdomar som du fått om att vara rektor. Formulera tankar och idéer som du vill integrera i din ledarplattform (principer, värderingar, mm) samt strategier för ett sådant rektorskap som du önskar förverkliga. Var beredd att dela dina reflektioner inom en mindre grupp samt under ca 5 min presentera dina insikter och upplevelser för hela kursen under dag 6.
Kl. 18.45-19.00 Info om nästa kurstillfälle
Förberedelseuppgift till 12.12.2023: Utvärdering
Välj en av följande rapporter från NCU (Nationella Centret för Utvärdering):
1) Läget vid skolstarten. Kunskaper i modersmål och litteratur och i matematik i början av årskurs 1. Publikation 12:2020 NCU_T1220 (PDF)
2) Vilar utbildningen på en stadig grund? Publikation 17:2019.
3) Svenska och litteratur i slutet av åk 9- Resultat av en utvärdering av lärresultat våren 2019. Publikation 18:2020 KARVI_1820 (PDF) Läs publikationen från början t.o.m. kap 7.
4) Svenska och litteratur i slutet av åk 9- Resultat av en utvärdering av lärresultat våren 2019. Publikation 18:2020 Läs publikationen från kap 8 - slut.
5) Läget inom utbildningen år 2020, Resultat från nationella utvärderingar, publikation 20: 2020
6) Grundläggande utbildning i fokus. Aktuella utvärderingsresultat för finlandssvenska skolor KARVI_T1219 (PDF)
Portfoliouppgift 10 a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift 10 b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 12.12.2023: Utvärdering och skolutveckling
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om Utvärdering – uppföljning - utveckling
Portfoliouppgift 12: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 15.45-16.45 Grupp 1: Diskussioner utgående från vald litteratur från NCU. Grupp 2: Presentation av ledarskapsartiklar
Kl. 17.00-18.00 Grupp 1: Presentation av ledarskapsartiklar Grupp 2: Diskussioner utgående från vald litteratur från NCU
Kl. 18.00-18.45 Jag som rektor – min vision av en möjlig framtid. Individuella inlägg.
Kl. 18.45-19.00 Avslutning
Portfoliouppgift 13. Utvärdera höstterminens utbildning
Kurstider och programöversikt för vårterminen presenteras för deltagarna under hösten.
- Kontaktinformation