Perspektiv på läraryrket inom småbarnspedagogik
- 5 sp
Tidpunkt:
22-23/1 2021
12-13/3 2021
kl 18:15-21, 9:15-15
Anmälningar till delkurs 2 till och med fredag 8 / 1 2021
Kursen arrangeras på distans!
Kursledare:
PeM Eva Staffans och PeM Johanna Hirvi
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha:
- kunskap om småbarnspedagogikens framväxt, uppbyggnad, organisation, uppdrag och innehåll utgående från gällande lagar och styrdokument
- kännedom om lärarens arbetsvardag, yrkesroll och yrkesetik genom närstudier och praktik
- grundläggande insikter i vikten av relationer, förhållningssätt och bemötande inom småbarnspedagogikens verksamhet
Innehåll
I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på att erbjuda den studerande en inblick i vad det innebär att arbeta som lärare inom småbarnspedagogik. Småbarnspedagogikens framväxt från ett historiskt perspektiv och de rådande styrdokumenten som ligger som grund för all småbarnspedagogisk verksamhet behandlas. Vikten av kommunikation, relationer, förhållningssätt och bemötande lyfts fram. Under praktiken får den studerande en inblick i lärmiljöer för barn samt erfarenheter av pedagogiskt arbete med barn.
Prestationssätt: Närundervisning
Undervisningsformer: Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
1. Drugli, M. B. (2018). Det vi vet om goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
2. Hansen, O. HY. (2018). Det vi vet om små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur.
3. Heinonen, H., Iivonen, E., Korhonen, M., Lahtinen, N., Muuronen, K., Semi, R. & Siimes, U. (2016). Lasten oikeudet ja aikuisten vastuut varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.
4. Mansikka, J-M. & Lundkvist, M. (2019). Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Nordisk tidskrift for pedagogikk og kritikk.
5. Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
6. Utbildningsstyrelsen. (2014). Grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
- Kontaktinformation
PERSPEKTIV PÅ DRAMAPEDAGOGIKEN
- 5 sp
Tidpunkt:
7-9/6 kl 9-16, 9-16, 9-12
i anslutning till Hangö teaterträffs program
Kursort:
Hangö gymnasium, Skolgatan 9-11 och valda platser /scener i staden
Lärare:
PeD Sol-Britt Arnolds-Granlund
Innehåll:
Den första delkursen behandlar dramapedagogisk teori och historia och presenterar verksamhet inom olika kontexter, formell undervisning, pedagogiskt informella samhällskontexter och mötet med det tredje rummet, det digitala.
8-9/6 samarbetar delkursen med Dramapedagogik i samhället och är porjektinriktad.
Målsättning:
Kursen antar ett makroperspektiv där studerande bekantar sig med fyra dramapedagogiska inriktningar, drama för utveckling, förståelseinriktad dramapedagogik, kritiskt frigörande dramapedagogik samt konstpedagogiskt inriktad drama. Syftet är att betrakta lärandet inom dramapedagogisk verksamhet och att diskutera det i termer av kognitiva, kroppsliga och terapeutiska förändringar.
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna
- i ett historiskt perspektiv redogöra för dramaverksamhet för utveckling, lärande, frigörelse och upplevelse
- identifiera och särskilja dessa fyra perspektiv från varandra
- argumentera för behovet av olika slags dramapedagogisk verksamhet såväl inom formell undervisning, informella kontexter som i mötet med det tredje rummet
Litteratur:
Braanaas, . Dramapedagogisk teorie och historie.
Esslin, M. (1981). The field of drama.
Fleming, M. (1996). Starting drama teaching. London: David Fulton.
Merriam, S. (2008). (Ed.). Third Update on Adult Learning Theory: New Directions for Adult and Continuing Education.
Neelands, J. & Dobson, W. (2000). Theatre Directions.
- Kontaktinformation