• Hem
  • Studieprogram
  • Allmänna uppgifter
  • Kursutvärdering
  • Kursönskemål
Hangö Sommaruni

Barns utveckling och lärande

  • 5 sp

Kursen arrangeras på distans!

 

Tidpunkt:

26-27/3 2021

16-17/4 2021

kl 18:15-21, 9:15-15                 

 

Kursledare: PeM Mirva Sandén

 

Lärandemål

Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:

- beskriva variationer mellan olika teorier om barns utveckling och lärande

- förklara hur barns utveckling och lärande hänger samman

- identifiera olika pedagogiska förhållningssätt som förutsättning för barns utveckling och lärande

 

Innehåll

I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på olika teorier för att förstå barns utveckling, kognition, socioemotionella utveckling och sätt att lära att vara i fokus. Kursen innehåller också hur dessa teorier och sätt att förstå barns utveckling och lärande kan fungera som en grund för småbarnspedagogik. Det sätts samman med hur lärares förhållningssätt stöder barns utveckling och lärande. Inom kursen kommer studerande att inleda arbetet med sin egen pedagogiska grundsyn för fortsatt arbete med barn.

 

Prestationssätt
Tentamen och seminarier. Kursen genomförs som kontaktundervisning.

Undervisningsformer
Föreläsningar, gruppundervisning, grupparbete, seminarier, självstudier

Studiematerial
Artiklar och annat material enligt föreläsarens anvisningar

 

Kurslitteratur

1. Bruce, B. & Riddersporre, B. (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar)
2. Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. (valda delar)
3. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. (valda delar)
4. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (Red.) (2003). Förskolan - barns första skola! Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
5. Annan litteratur enligt kursledarens anvisningar

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

Naturvetenskap

  • 5 sp

Tidpunkt och kursplatser:

31/1-1/2 2020,
kl 18.15-21, 9-15
Kurplats: G18 (sal 101), Georgsgatan 18, Helsingfors

2-3/6 2020,
kl 13-16, 9-15
Kursplats: Skolgatan 9-11 (Hangö gymnasium), Hangö
KURSAVSNITTET ARRANGERAS SOM DISTANSKURS.
ANVISNINGAR GES PER EPOST senast 2/6 2020 kl 13:00 UTAV FÖRELÄSAREN (ELLER KANSLIET I FÖRVÄG)


Kursledare:
PeM Ida Berg och Maria Svens från Kvarkens naturskola (Natur och miljö)

 

Målsättningar och innehåll

Kursen syftar till att utveckla studerandes insikter i barns utveckling gällande det naturvetenskapliga tänkandet samt lärande för hållbar utveckling. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande, genom att iaktta, samtala och reflektera, detta skall fungera som en grund för lustfyllt lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs bör den studerande:

-ha kunskap om hur de kan utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft för att skapa goda lärandetillfällen

-fördjupat sin förståelse för vikten av hållbar utveckling

 

Arbetsmetoder

Föreläsningar samt konkreta övningar förankrade i forskning inom området för att ge studerande verktyg att didaktiskt genomföra kreativa lärandetillfällen inom det naturvetenskapliga området. Diskussioner, presentationer och seminarier är också viktiga inslag i kursen.

 

Litteraturförslag

Areskoug, M., Ekborg, M., Rosberg, M. & Thulin, S. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare. Malmö: Gleerups.

Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A. (2011). Naturförskola – lärande för hållbar utveckling. Stockholm: Lärarförbundet

Behrenfeldt, L., Brömster, E., Eadie, G., Fredman, A., Grantz, H., Gustafsson, J., Jansson, B., Lindblad, S., Lundberg, L., Manni, A., Tedenljung, A., Wohlin, A. & Nymna, I. (2015). Att lära in ute för hållbar utveckling. Vimmerby: Outdoor teaching förlag

Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2014. (2014). Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014. (2014). Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.

Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2013). Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.

Tampio, H & Tampio, M. (2014). Ulos oppimaan. Sata idea ulko-opetukseen. Juva: PS-kustannus.

Artiklar och annan litteratur enligt kursledarens anvisningar

(De gamla delkurserna Etik och livstolkning 2 sp samt Konst och skapande i helhetsperspektiv 3 sp försvinner härmed)

 

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

Förebyggande brott, skador av brott och rädsla för brott

  • 5 sp

Kursplan

Förebygga brott, skador av brott och rädsla för brott, 5 sp

Examinator : Fil.Mag Maria Normann

Lärandemål:

Kursens syfte är att presentera en översikt över det brottsförebyggande fältet.

Målsättningen är att studeranden känner till grundläggande brottsförebyggande

begrepp, preventionstyper och preventionsnivåer samt den teoretiska förankringen för

olika förebyggande delområden. Fokus ligger på förebyggande av brott, skador av brott

och av rädslan för brott. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den praktiska tillämpningen

av det teoretiska och begreppsliga. Under kursen tillämpas teori på aktuella

förebyggande åtgärder och fenomen.

Efter avlagd kurs

- Kan studeranden identifiera de olika preventionsnivåerna i vardagsnära

lösningar, praktiker och projekt

- Kan studeranden med egna ord förklara den samhälleliga betydelsen av att

förebygga brott

- Tillämpa teori och kunskap för att skapa en brottsförebyggande idé

Målgrupp:

Studerande i sociologi och beteendevetenskaper, yrkesverksamma som i arbetslivet

som jobbar med socialt arbete.

Examination

Examination för närstudier: Obligatorisk närvaro, gruppuppgifter, hemuppgift

Litteratur:

Valda delar ur

Sarnecki J, 2014. Introduktion till kriminologi Volym 1. Studentlitteratur

Sarnecki J, 2015. Introduktion till kriminologi Volym 2. Studentlitteratur

Examinatorn anvisar övrig litteratur vid kursstart.

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

Språk och interaktion

  • 5 sp

Tidpunkt:
13-14/3 och 17-18/4 2020,
kl 18.15-21, 9-15

Kursplats:
G18 (rum 101), Georgsgatan 18, Helsingfors

Kursen är tillsvidare en distanskurs bägge helgerna 13-14/3 och 17-18/4

Kursledare:
PeM Sofia Jusslin, doktorand

 

Målsättning och innehåll

Syftet är att fördjupa kunskapen om lärarens betydelse för elevernas språkliga utveckling och hur läraren kan arbeta och arrangera en språkligt stimulerande miljö för alla elever.

Såväl social som fysisk tal- och skriftspråksmiljö behandlas utifrån ett mångfaldsperspektiv.

I kursen ingår att besöka en förskola eller skola för att kartlägga och analysera den fysiska skriftspråksmiljön och för att få insikt i arbete med dialogisk läsning, utvecklande samtal och metoder inom flerspråkighetsdidaktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studerande - ha fördjupad kunskap om hur lärare kan arbeta språkmedvetet för att stimulera en- och flerspråkiga elevers språkutveckling - kunna föra språkstödjande och utvecklande samtal

- ha kunskap om flerspråkig pedagogik

 

Arbetsmetoder

Föreläsningar, litteraturseminarier, besök i förskola och eller nybörjarundervisning, grupparbete

 

Kurslitteratur

Alatalo, Tarja (red). (2016). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. (271 s)

Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. (150 s)

Soltero-González, Lucinda; Sparrow, Wendy; Butvilofsky, Sandra; Escamilla, Kathy & Hopewell, Susan (2016). Effects of a paired literacy program on emerging bilingual children’s bilingual outcomes in third grade. Journal of Literacy Research. DOI: 10.1177/1086296X16653842. (19 s)

Quinn, Margaret F.; Hope, K. Gerde & Bingham, Gary E. (2016). Help Me Where I Am: Scaffolding Writing in Preschool Classrooms. The Reading Teacher, 70 (3) pp. 353–357. (5 s)

Wessel-Powell, Christy; Kargin, Tolga, Karen E. Wohlwend 2016). Enriching and Assessing Young Children’s Multimodal Storytelling. The Reading Teacher, 70 (2) pp 167–178. (13 s).

Hofslundsengen, H., Magnusson,M., Svensson, A-K., Jusslin, S., Mellgren, E., Hagtvet, B.E. & Heilä-Ylikallio, R. (2018). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society, Early Child development and Care. DOI: 10.1080/03004430.2018.1477773

 

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, grupparbeten

 

 

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

Perspektiv på läraryrket inom småbarnspedagogik

  • 5 sp

Tidpunkt:

22-23/1 2021

12-13/3 2021

kl 18:15-21, 9:15-15                 

 

Anmälningar till delkurs 2 till och med fredag   8 / 1 2021

Kursen arrangeras på distans!

Kursledare:

PeM Eva Staffans och PeM Johanna Hirvi

 

Lärandemål

Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha:
- kunskap om småbarnspedagogikens framväxt, uppbyggnad, organisation, uppdrag och innehåll utgående från gällande lagar och styrdokument
- kännedom om lärarens arbetsvardag, yrkesroll och yrkesetik genom närstudier och praktik
- grundläggande insikter i vikten av relationer, förhållningssätt och bemötande inom småbarnspedagogikens verksamhet

 

Innehåll

I den här kursen kommer innehållet att ha sin tyngdpunkt på att erbjuda den studerande en inblick i vad det innebär att arbeta som lärare inom småbarnspedagogik. Småbarnspedagogikens framväxt från ett historiskt perspektiv och de rådande styrdokumenten som ligger som grund för all småbarnspedagogisk verksamhet behandlas. Vikten av kommunikation, relationer, förhållningssätt och bemötande lyfts fram. Under praktiken får den studerande en inblick i lärmiljöer för barn samt erfarenheter av pedagogiskt arbete med barn.

 

Prestationssätt: Närundervisning

Undervisningsformer: Föreläsningar och seminarier

 

Kurslitteratur

1. Drugli, M. B. (2018). Det vi vet om goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
2. Hansen, O. HY. (2018). Det vi vet om små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur.
3. Heinonen, H., Iivonen, E., Korhonen, M., Lahtinen, N., Muuronen, K., Semi, R. & Siimes, U. (2016). Lasten oikeudet ja aikuisten vastuut varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.
4. Mansikka, J-M. & Lundkvist, M. (2019). Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Nordisk tidskrift for pedagogikk og kritikk.
5. Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
6. Utbildningsstyrelsen. (2014). Grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

PERSPEKTIV PÅ DRAMAPEDAGOGIKEN

  • 5 sp

Tidpunkt:
7-9/6 kl 9-16, 9-16, 9-12
i anslutning till Hangö teaterträffs program

Kursort:
Hangö gymnasium, Skolgatan 9-11 och valda platser /scener i staden

Lärare:
PeD Sol-Britt Arnolds-Granlund

Innehåll:

Den första delkursen behandlar dramapedagogisk teori och historia och presenterar verksamhet inom olika kontexter, formell undervisning, pedagogiskt informella samhällskontexter och mötet med det tredje rummet, det digitala. 
8-9/6 samarbetar delkursen med Dramapedagogik i samhället och är porjektinriktad.

Målsättning: 

Kursen antar ett makroperspektiv där studerande bekantar sig med fyra dramapedagogiska inriktningar, drama för utveckling, förståelseinriktad dramapedagogik, kritiskt frigörande dramapedagogik samt konstpedagogiskt inriktad drama.  Syftet är att betrakta lärandet inom dramapedagogisk verksamhet och att diskutera det i termer av kognitiva, kroppsliga och terapeutiska förändringar.

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna

  • i ett historiskt perspektiv redogöra för dramaverksamhet för utveckling, lärande, frigörelse och upplevelse 
  • identifiera och särskilja dessa fyra perspektiv från varandra
  • argumentera för behovet av olika slags dramapedagogisk verksamhet såväl inom formell undervisning, informella kontexter som i mötet med det tredje rummet

Litteratur: 

Braanaas, . Dramapedagogisk teorie och historie. 

Esslin, M. (1981). The field of drama.  

Fleming, M. (1996). Starting drama teaching. London: David Fulton. 

Merriam, S. (2008). (Ed.). Third Update on Adult Learning Theory: New Directions for Adult and Continuing Education.  

Neelands, J. & Dobson, W. (2000). Theatre Directions.

Kontaktinformation
Senast uppdaterad 17 Maj 2024

Sida 2 av 2

  • 1
  • 2

Akademiska studier 2024-2025

  • Åbo Akademi
    • PSYKOLOGI Höstterminen 2024 och vårterminen 2025
    • SMÅBARNSPEDAGOGIK - Ämnesstudier Vårterminen 2025

Fortbildning 2024-2025

  • Marinarkeologi
    • NORDISK MARINARKEOLOGISK FÄLTKURS
  • Psyko- och sociodrama
    • HANGÖKURSEN - Hangökursen vecka 24, 2025
    • BRYGGSTUDIER I STOCKHOLM i Stockholm, våren 2025
    • BRYGGSTUDIER I NYLAND i Nyland, våren 2025
    • REGIKURS PÅ ÅLAND på Åland inkommande höst år 2025

Övriga kurser 2024-2025

  • Fotokurser vid Hangö sommaruni
    • FÅGLAR, FOTO & FÅGLARS LIVSMILJÖER 2025
  • Historiska ämnen
    • FÄLTKURSER I KONFLIKTARKOLOGI 2025 Utgrävning av främsta linjen för striderna vid Hangöfronten och det tyska militärlägret ”Deutsches Lager Hanko” på Tulludden 1942 - 1944.
  • Konstämnen
    • LANDSKAPSMÅLNING Harmonier och disharmonier, kontraster och korrelationer

Kontakta oss

KANSLI

Öppet:   må-fr kl 9.00-11.30 och 13.00-16.00
Adress:   Skolgatan 9-11, 10900 Hangö
Telefon:   040 1860 131 Anne Holmström
E-post:  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Copyright © Hangö Sommaruni 2025

Planning & design: SydWeb