Tidpunkt:
arrangeras som distansstudier på Zoom
13/6 2022 kl 16:30-21
14/6 2022 kl 16:30-21
15/6 2022 kl 16:30-21
16/6 2022 kl 16:30-18
Kursledare: FD Siv Saarukka
Målsättningar och innehåll:
Kursens målsättning är att ge studerande insikter om sociologiska perspektiv på identitetsformering och kompetens- och samhällsutveckling med särskilt fokus på det finländska samhället.
Lärandemål:
Efter genomgången kurs skall den studerande
- ha kännedom om grundbegrepp inom sociologin, samt central teoribildning inom pedagogikens sociologi
- ha förståelse för relationen mellan fostran, utbildning och socialisation
- ha grundläggande insikter i sambandet mellan samhällsutveckling och lärande
- ha förmåga att förstå och diskutera sociologiska frågeställningar
Litteratur:
Giddens, A. (1999) Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken.
Göteborg: Daidalos
Berger, P. (2011). Invitation till sociologi: ett humanistiskt perspektiv. 2011 el. tidigare.
Stockholm: Rabén & Sjögren.
Antikainen, A., Houtsonen, J., Kauppila, J. & Huotelin, H. (1996). Living in a learning society.
New York: Routledge.
Månsson, P. (2007). Moderna samhällsteorier: Traditioner, riktningar, teoretiker.
Stockholm: Norstedts.
Biblioteket i Åbo (Alma). Biblioteket i Vasa (Tria).
Annat kursmaterial: Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar
Sista dagen att anmäla sig är 31.5, anmälningar gjorda efter det beaktas inte!