Tidpunkt:
PÅ GRUND AV ETT SJUKDOMSFALL ÄR KURSEN FRAMSKJUTEN TILL SOMMAREN 2023.
PLANEN ÄR ATT ARRANGEMANGEN DÅ BLIR I SAMMA DIGITALA ON-LINE TAPPNING.
VI BEKLAGAR OLÄGENHETEN.
Hangö sommaruni
8-9 / 6 2022, kl 9-16, 9-16
4 / 8 2022, kl 12-16
NY Studieform:
Distansstudier on-line via zoom och med Moodle
Studiernas upplägg:
Struktur dag 1 och 2, 8–9.6
Kl. 9-10.30 Online föreläsning
Kl. 10.30-14 Självstudier samt lunch
Kl. 14-15 Online grupparbete och reflektioner kring självstudierna
Kl. 15-16 Självstudier
Mellanuppgift mellan dag 2 och 3
Struktur dag 3, 4.8
Kl.12-13.30 Online föreläsning
Kl. 13.30-15 Självstudier
Kl. 15.00-16 Reflektioner kring självstudier och avslut
Kursledare:
Ajalin Tove och Sundell Sara, från Folkhälsan
Lärandemål och allmänfärdigheter
Mobbning, kränkningar och utsatthet är ett stort problem i skolan idag. Studenterna lär sig hur man tillsammans med elever kan kartlägga och lösa skolsvårigheter och hur man kan hjälpa elever att själva utveckla redskap för att klara de ökade kraven på egen planering och självständigt arbete. Kursen är riktad till studenter som utbildar sig till lärare, specialpedagoger, psykologer, socionomer samt till lärarutbildare och för kompetensutveckling av yrkesverksamma och andra intresserade.
Innehåll
Konsekvenser för barns och ungdomars sociala vardag tas upp. Mobbning i skolan är ett komplicerat problem och ett kritiskt förhållningssätt till den rådande synen på mobbning diskuteras. Olika perspektiv på mobbning lyfts fram och olika lösningar och åtgärder presenteras. Nytorpsmodellen för förebyggande och åtgärder mot utanförskap tas också upp.
Studiematerial
a) Frånberg, G-M., & Wrethander, M. (2011). Mobbning – en social konstruktion. Studentlitteratur. b) Frisén, A., & Berne, S. (2016). Nätmobbning: handbok för skolan. Stockholm: Natur och Kultur. c) Borg, A., & Carlsson Kendall, G. (2018). Utanförskap i skolan. Studentlitteratur.
Vitsordsskala
Underkänd/godkänd (Ämnesansvarig Karin Österman bedömer examinationsuppgiften efter deadline, enligt överenskommelse)
Undervisningsspråk: svenska
Nivå eller typ: Grundstudier
Ämne: skolpsykologi
Sista dagen att anmäla sig är två veckor innan kursstarten som är beräknad i september / ht 2022!