PERSPEKTIV PÅ DRAMAPEDAGOGIKEN
- 5 sp
Tidpunkt:
7-9/6 kl 9-16, 9-16, 9-12
i anslutning till Hangö teaterträffs program
Kursort:
Hangö gymnasium, Skolgatan 9-11 och valda platser /scener i staden
Lärare:
PeD Sol-Britt Arnolds-Granlund
Innehåll:
Den första delkursen behandlar dramapedagogisk teori och historia och presenterar verksamhet inom olika kontexter, formell undervisning, pedagogiskt informella samhällskontexter och mötet med det tredje rummet, det digitala.
8-9/6 samarbetar delkursen med Dramapedagogik i samhället och är porjektinriktad.
Målsättning:
Kursen antar ett makroperspektiv där studerande bekantar sig med fyra dramapedagogiska inriktningar, drama för utveckling, förståelseinriktad dramapedagogik, kritiskt frigörande dramapedagogik samt konstpedagogiskt inriktad drama. Syftet är att betrakta lärandet inom dramapedagogisk verksamhet och att diskutera det i termer av kognitiva, kroppsliga och terapeutiska förändringar.
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna
- i ett historiskt perspektiv redogöra för dramaverksamhet för utveckling, lärande, frigörelse och upplevelse
- identifiera och särskilja dessa fyra perspektiv från varandra
- argumentera för behovet av olika slags dramapedagogisk verksamhet såväl inom formell undervisning, informella kontexter som i mötet med det tredje rummet
Litteratur:
Braanaas, . Dramapedagogisk teorie och historie.
Esslin, M. (1981). The field of drama.
Fleming, M. (1996). Starting drama teaching. London: David Fulton.
Merriam, S. (2008). (Ed.). Third Update on Adult Learning Theory: New Directions for Adult and Continuing Education.
Neelands, J. & Dobson, W. (2000). Theatre Directions.
- Kontaktinformation