5 sp

Tidpunkt:
arrangeras som distansstudier  på Zoom

7/6 2021 kl 15-17
8/6 2021 kl 9-13:15
9/6 2021 kl 9-13:15
10/6 2021 kl 18-21:15
11/6 2021 kl 13-16:15


Kursledare: FD Siv Saarukka


Målsättningar och innehåll:
Kursen ger en sammanfattning av den västerländska pedagogikens idéhistoriska utveckling
Pedagogiska idéströmningar relateras till olika samhälls- och kulturhistoriska skeenden, med tonvikt på Finland.
Utvecklingen exemplifieras genom centrala pedagogers och filosofers bidrag till pedagogiken.

Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studerande förstå:
-hur pedagogiska idéer uppkommit och utvecklats genom tiderna
-förhållandet mellan pedagogiska idéer och deras företrädare, politik och samhälle.
-den finska skolans utveckling från 1800-tal till nutid.


Litteratur:

Kroksmark (red.). Den tidlösa pedagogiken (533 s)
Lund: Studentlitteratur

Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki
Helsinki SKS.

Bergstedt, B. & Herbert, A. 2011. Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet och demokrati
Lund: Studentlitteratur

Burman, Anders 2014. Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
Studentlitteratur. 

Litteratur enligt tentators anvisningar