Den som vill kan även be om egen handledning utöver dessa tider.
Kursledare: HvM Carina Nordman-Byskata
Vuxenutbildning och samhälle, 5 sp
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter genomgången kurs ska den studerande:
ha en kännedom om sambandet mellan lärandebehov och samhällsutveckling
ha en beredskap att reflektera över och analysera vuxnas deltagande i pedagogiska aktiviteter
ha en förståelse för deltagandets följder och effekter i ett samhällsperspektiv
Innehåll
Kursens målsättning är att den studerande utvecklar en aktionsorienterad förståelse för deltagande i vuxenutbildning eller annan frivillig, samhällelig aktivitet. Deltagandet betraktas i en samhällelig kontext som är både lokal, nationell och internationell.
Kurslitteratur
Brunila, K. & Isopahkala-Bouret, U. (toim.) . Marginaalin voima! Aikuiskasvatuksen 51. vuosikirja. 2014. Helsinki: Kansanvalistusseura
Dahlstedt, M. & Olson, M. . Utbildning, demokrati, medborgarskap. . 2013. Malmö: Gleerup. Eriksson, L., Larsson, S., Lundberg, M., & Nordvall, H. . Folkbildning för förändring. Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. . 2013. Linköping: Linköping University Electronic Press.. Finns tillgänglig i elektroniskt format http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:621750/FULLTEXT01.pdf
Salo, P. & Suoranta, J. Sivistyksellinen aikuiskasvatus. 2002. Helsinki: Kansanvalistusseura..
Övrig litteratur och material enligt föreläsarens anvisningar
Den som vill kan även be om egen handledning utöver dessa tider.
Kursledare: HvM Carina Nordman-Byskata
Vuxenutbildningens organisationer, 5 sp
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter genomgången kurs ska den studerande:
ha kännedom om vuxenutbildningens historiska framväxt och nutida strukturer
ha förståelse för de olika institutionella formernas utgångspunkter och särdrag
ha en beredskap att i ett framtidsperspektiv positionera vuxenutbildningen i sin samhälleliga kontext
Innehåll
Kursen presenterar vuxenutbildning genom de olika organisationernas historiska framväxt, med avseende på utgångspunkter, verksamhetsformer och samhällelig kontextualisering. Kursen syftar också till att förbereda den studerande att utveckla vuxenutbildningen i ett framtidsperspektiv.
Kurslitteratur
Fejes, A. (red.) Lärandets mångfald. Om vuxenpedagogik och folkbildning. 2013. Lund: Studentlitteratur.
Larsson, S.. Vuxendidaktik. Fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 2013. Stockholm: Natur och kultur.
Pellinen, P. Aikuiskoulutuksen ammatillistuminen. 2001. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Suoranta, J., Kauppila, J., Rekola, H., Salo, P. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. (2008 eller nyare). Itä-Suomen yliopisto.
Övrig litteratur och material enligt föreläsarens anvisningar