SPECIALPEDAGOGIK, Profilstudier
- Uppgifter
Delkurser
Intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd
Tidpunkt, torsdagar digitalt on-line kl 18:00-21:00:
15 / 9 2022
22 / 9
hemtentamen
6 / 10
13 / 10
hemtentamen
27 / 10
3 / 11
sluttentamen
Kursledare:
Ulla Stina Åman
KURSBESKRIVNING
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avlagd kurs förväntas den studerande
- ha kännedom om intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd med fokus på habilitering och undervisning av barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd
Innehåll:
- Begrepp, orsaker och förekomst av intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd
- Tidig habilitering och nätverksarbete
- Stödåtgärder i småbarnspedagogik, skola och övergång till arbetsliv
- Undervisningsarrangemang, undervisningsmetoder och pedagogiska arbetssätt
(Kursen motsvarar tidigare kursen 'Utvecklingsstörning och autism')
Bedömning: Bedömingsgrunder för vitsordsskala 1, 3 och 5.
För vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga.
För vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda.
För vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta.
Kurslitteratur:
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart (2019). Intellektuell funktionsnedsättning, samhället och välfärd. Gleerups Utbildning AB
Seppälä, Heikki (2017). Erilaiset eväätKirja kehitysvammaisuudesta. Helsinki Opike.
Jakobsson, I-L, & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 5 och 6).
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm Natur och Kultur Akademisk.
Aktuell lagstiftning
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
- Uppgifter