INTRODUKTION TILL PSYKOLOGIN
Tidpunkt:
10-11 februari 2024 (5+5h)
2 - 3 mars (5+5h)
23-24 mars (5+5h)
klocktider kl 9-14 (lö), 10-15 (sö)
Studieform:
nätkurs via Zoom
Arbetssätt: Föreläsningar, diskussioner.
Examination: Hemtentamen samt diskussionsuppgifter.
Kursledare:
Joachim Johansson
Introduktion till psykologin, 10 sp
Lärandemål och allmänfärdigheter
Kursen har som syfte att ge en första allmän orientering i psykologi. Den omfattar psykologins historia, delområden, tillämpningsområden och psykologisk forskning. Under kursens gång fokuserar vi dessutom på olika psykologiska begrepp, problemställningar och teorier samt dagens psykologiska forskning, kunskap och trender. Efter genomgången kurs skall den studerande inneha kunskap om grundläggande teorier och delområden inom psykologin och kunna:
- redogöra för psykologins olika inriktningar och deras vetenskapsteoretiska tänkesätt
- kritiskt utvärdera de olika huvudinriktningarna inom psykologin
- kunna redogöra för centrala psykologiska processer
- känna till psykologins studieobjekt generellt
- känna till psykologins vanligaste tillämpningsområden
Litteratur: Karlsson, Lars (2017). Psykologins grunder. Studentlitteratur: Lund ISBN 9789144115931
Prestationssätt
Introduktionskursen omfattar 10 sp, vilket motsvarar 250-270 arbetstimmar och kan arrangeras på två olika sätt:
1. Nätkurs: När kursen arrangeras som nätkurs, är största delen av arbetet är individuellt, exempelvis läsning av kursboken, videoföreläsningar, individuella test och uppgifter. Vissa uppgifter är gruppbaserade och antalet arbetstimmar inkluderar således den tid det tar att skriva och kommentera på andras inlägg i gruppen.
2. Närstudiekurs: Kursen kan också erbjudas som närstudiekurs, Då ingår föreläsningar, en hemuppgift samt hemtentamen.
Vitsordsskala: U-5
Undervisningsspråk: svenska
Nivå eller typ: Grundstudier
Ämne: psykologi (FHPT)
Ansvarsperson: Eija Laitinen, CLL vid ÅA
Sista anmälningsdagen är 5.2, anmälningar gjorda efter det beaktas inte!
- Kontaktinformation
Barns språkutveckling (5 sp)
Tidpunkt:
Ons 14/2 kl. 18-19.30
Ons 21/2 kl. 18-19.30
Ons 28/2 kl. 18-19.30
Ons 6/3 kl. 18-19.30
Ons 13/3 kl. 18-19.30
Ons 20/3 kl. 18-19.30
Ons 10/4 kl. 18-19.30
Studieform: Distansundervisning via Zoom
Kursledare: professor Ann-Katrin Svensson
Innehåll
Under kursen blir de studerande förtrogna med olika teoretiska perspektiv på talspråksutveckling samt grundläggande termer och begrepp för språkutveckling. De studerande får en förståelse för pedagogens funktion som språklig förebild samt utvecklar sin förmåga att stimulera barns språk med hjälp av litteratur, språklek, lek och berättande.
Efter avslutad kurs kan studerande
- beskriva och reflektera över barns en- och flerspråkiga talspråksutveckling med hjälp av grundläggande språkvetenskapliga termer och begrepp
- redogöra för hur småbarnspedagogiken kan stödja barns språkutveckling
- identifiera och beskriva pedagogens språkmedvetna arbete i barngrupp
- genomföra språkstimulerande aktiviteter i barngrupp
Allmänfärdigheter
Teoretiskt kunnande inom den egna branschen. Grupparbetsförmåga och andra sociala förmågor. Analytiskt och systematiskt tänkesätt.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Bruce, B, Ivarsson, U., Svensson, A-K & Sventelius, E. (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken.Studentlitteratur. (Kap: 1, 2, 3, 8).
Eliasson, S. & Mellgren, E. (2019). Upprepad enskild högläsning i förskolan – samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok. I M. Nordling & M. Mellgren (Red.), Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan – flerdimensionella perspektiv. Liber.
Håkansson, G. (2014). Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur.
Håkansson, G. (2018). Barns flerspråkiga språkutveckling. I P. Björk-Willén (Red.), Svenska som andraspråk i förskolan. Natur & Kultur.
Kibsgaard, S. (Red.) (2019). Vägar till språk i förskolan. Studentlitteratur. Kap 1, 2, 3,(4,5) 6, 7, (8), 9- sång (10, 11, 12)
Riddersporre, B. & Bruce, B. (Red.). (2014). Berättande i förskolan. Natur och Kultur. (valda delar) s 29–68, 114–150.
Tjäru, S. (2020). Upprepningar och glada utrop – pedagogers och barns agenda under tre bokstunder i språkbad. BARN, 4, ss 53-68.
Aktuella artiklar om barns språkutveckling och/eller pedagogens språkmedvetna arbete enligt lärares anvisningar.
Sista anmälningsdagen är 8.2.24, anmälningar gjorda efter det beaktas inte!
- Kontaktinformation
Relationer, samspel och konflikthantering (5 sp)
Tidpunkt:
Måndag 15.1 kl.18-20.30 (3x45)
Måndag 22.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 29.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 5.2 kl.19-20.30 (2x45)
Torsdag 8.2 kl.18-19.30 (2x45)
Torsdag 15.2 kl.18-20.30 (3x45)
Studieform: Distansundervisning via Zoom
Kursledare: Linda Eriksson
Lärandemål och allmänfärdigheter
Att den studerande ska ha:
-utvecklat förståelse för betydelsen av ett relationellt perspektiv inom pedagogiken för de yngre barnen. -utvecklat medvetenhet om betydelsen av fungerande arbetsplatsrelationer, samspel, kommunikation och konflikthantering inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. -kunskap om hur konstruktiva relationer skapas och upprätthålls genom ord, röst och kroppsspråk. -tillägnat sig grundläggande strategier för konflikthantering i förhållande till barn och vuxna.
Innehåll
Under kursen tillägnar sig studerande verktyg för att stöda eget och andras välmående, hur konstruktiva relationer upprätthålls och samspel som stöd för lärande gemenskap. Kommunikationens betydelse för det pedagogiska arbetet, även röstvård behandlas. Förebyggande arbete gällande mobbning, diskriminering och trakasserier.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Vitsordsskala
U-5
Studiematerial
Cosmovici Idsøe, E. & Roland, P. (2019). Kränkande beteende i förskolan – förstå, förebygga och hantera. Lund: Studentlitteratur.
Dahlbeck, P. & Westlund, K. (2019). Relationell pedagogik – i teori och praktik I förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Hakvoort, I. & Friberg, B. (2020). Konflikthantering i professionellt lärarskap. Gleerups.
Hougaard, B. (2011). Praktisk vägledning i kommunikation. För lärare i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Markström, A-M. & Simonsson, M. (2018). Utvecklingssamtal. Kommunikation mellan hem och förskola. Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
Riddersporre, B. & Bruce, B. (red.). (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur och Kultur. (valda delar)
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
- Kontaktinformation
SMÅBARNSPEDAGOGIK - Ämnesstudier
- VT 2024
Delkurs 1:
Relationer, samspel och konflikthantering.
Måndag 15.1 kl.18-20.30 (3x45)
Måndag 22.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 29.1 kl.18-19.30 (2x45)
Måndag 5.2 kl.19-20.30 (2x45)
Torsdag 8.2 kl.18-19.30 (2x45)
Torsdag 15.2 kl.18-20.30 (3x45)
Kursledare: Linda Eriksson
Studieform: Digital nätkurs
Delkurs 2:
Barns språkutveckling.
Ons 14/2 kl. 18-19.30
Ons 21/2 kl. 18-19.30
Ons 28/2 kl. 18-19.30
Ons 6/3 kl. 18-19.30
Ons 13/3 kl. 18-19.30
Ons 20/3 kl. 18-19.30
Ons 10/4 kl. 18-19.30
Ann-Katrin Svensson
Studieform: Digital nätkurs
- Kontaktinformation
UTBILDNINGSLEDARSKAP
- 2023-2024 (25 sp)
Utbildningsledarskap (25 sp) arrangeras läsåret 2023-24.
Studieform: Distansundervisning och på Moodle
Sista anmälningsdag 17.8.2023
Kursledare:
Torbjörn Sandén, PeD
Siv Saarukka, FD
Kursavgift: € 800
Kursavgiften subventioneras av UBS med € 400.
UTBILDNINGSLEDARSKAP (25 sp)
För rektorsbehörighet enligt F 986/98, 865/05
Höstens datum
31.08 kl. 14.00-19.00 Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
18.09 kl. 14.00-19.00 Skol-och verksamhetskultur
05.10 kl. 14.00-19.00 Rektors professionella kommunikation
25.10 kl. 14.00-19.00 Rektor och läroplanen
16.11 kl. 14.00-19.00 Att vara rektor – praktik och forskning
12.12 kl. 14.00-19.00 Utvärdering och utveckling
Vårens datum
10.01.2024
13-14.2.2024 RFV arr Webbinarium om skoljuridik
06.03.2024
25.03.2024
17.04.2024
07.05.2024
Utbildningens utgångspunkter
Ett hållbart ledarskap som bär över tid skall grundas i kunskap. För att hantera de spänningar och utmaningar som uppträder när läroplanens målbilder skall omvandlas till undervisningspraktik behövs en stabil teorigrund, men som ändå är tillräckligt bred och allmän. Utbildningen söker inspiration i två dylika teorier. Frågor om styrkedjan, skolans uppdrag, om vad som är nödvändig kunskap och hur den skall bedömas fångas väl upp i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Lundgren, 1989). På motsvarande sätt erbjuder den icke-affirmativa teorin (Uljens, 2017) en bra utgångspunkt för att förstå, förutom utbildningsledarskapet på olika nivåer, också lärares handlande och skolans pedagogiska roll. Utöver dessa teorier, som framförallt erbjuder ett generellt ramverk, lutar sig utbildningen mot ytterligare teorier om ledarskap, organisation, verksamhetskultur och kvalitetsutveckling.
Utbildningens målsättning
Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande
• visa förmåga att formulera en pedagogisk grundsyn
• visa förmåga att formulera en egen ledningsfilosofi
• visa god kunskap om grundläggande ledarskapsteorier och olika ledarstrategier
• visa förmåga att föra professionella samtal, hantera och lösa konflikter
• visa förmåga att formulera visioner inför framtiden
• visa kunskap om verksamhetskulturens betydelse
Målet med studierna är vidare att förvärva kunskap och färdigheter om ledning av utbildningsenheter. Vidare har studierna som mål att studerande skall utveckla en god förmåga
• att reflektera kring frågor som rör lärande och ledande
• att tolka vetenskaplig litteratur och forskning om pedagogisk ledning och utveckling
• att formulera sig i frågor som gäller pedagogiska, samhälleliga, elevsociala och andra till läroplaner hörande verksamhetsområden
• att argumentera, utvärdera och analysera verksamhetskultur inom utbildningen
Utbildningens innehåll
Programmet Utbildningsledarskap omfattar sammanlagt 25 sp. I utbildningen ingår följande helheter:
• Ledarskap 10 sp,
• Utbildningsförvaltning 10 sp,
• Praktikum 5sp
De tre kursdelarna är nära förbundna med varandra och bildar en helhet vars syfte är att återge en autentisk bild av ledningsarbetets krav och förutsättningar. I detta innefattas även en förståelse för det ledningsansvar som följer med befattningen som rektor i enlighet med författningar och läroplaner. Utbildningen syftar också till att ge en orientering om de myndigheter, nätverk och samarbetsparter som omger och har betydelse för verksamheten.
Målgrupp
Till programmet antas 20 deltagare. Programmet riktar sig till lärare inom grundskola, andra stadiet och den fria bildningen.
Tidsläggning, upplägg och arbetssätt
Programmet pågår under två terminer. Studierna inleds i augusti 2023 och avslutas i maj 2024.
Studierna utgår från deltagarnas professionella erfarenheter som breddas och fördjupas genom litteraturstudier och föreläsningar. I programmet ingår såväl individuella prestationer som gruppoch olika tillämpningsövningar med referens till vetenskapliga teorier. En bärande idé är att bygga samman vetenskaplig teori och vardagens praktik. Alla prestationer samlas i en personlig portfolio som examineras.
Vi förbehåller oss rätten att göra vissa ändringar och justeringar vad gäller programinnehåll och kursupplägg i fråga om när-och distansstudier med hänsyn till nationella direktiv samt även att justera litteraturen ifall ny och aktuell forskning publiceras under utbildningens gång. Tills andra beslut träder i kraft genomförs utbildningen på distans via Zoom.
Kontaktuppgifter:
Ansvarig huvudarrangör: Hangö sommaruni
Fredrik Åberg, Rektor,
Kursledare:
Torbjörn Sandén, Utbildare, PeD,
Siv Saarukka, Utbildare, FD,
Praktiska frågor:
Carina Österåker, Utbildningsplanerare,
Anne Holmström, Kurssekreterare,
Examinator:
Michael Uljens, Professor,
Programöversikt
HÖSTTERMINEN 2023 LEDARSKAP (10 sp) och PRAKTIKUM (2,5 sp)
31.08 kl. 14.00-19.00 Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
18.09 kl. 14.00-19.00 Skol-och verksamhetskultur
05.10 kl. 14.00-19.00 Rektors professionella kommunikation
25.10 kl. 14.00-19.00 Rektor och läroplanen
16.11 kl. 14.00-19.00 Att vara rektor – praktik och forskning
12.12 kl. 14.00-19.00 Utvärdering och utveckling
PRAKTIKUM 1. Kulturanalys
PRAKTIKUM 2. Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
PRAKTIKUM 3. Ledarskapsartikel
VÅRTERMINEN 2024 UTBILDNINGSFÖRVALTNING (10 sp) och PRAKTICUM (2,5sp)
Dag 7 kl. 14.00-19.00 Rektors styrdokument: Läroplan, Lagstiftning, Avtal
Dag 8 kl. 14.00-19.00 Skoljuridik
Dag 9 kl. 14.00-19.00 Lärares arbetsmängd och avlöning, Styrkedjor i administrationen
Dag 10 kl. 14.00-19.00 Arbetsgivaren och rektor.
Dag 11 kl. 14.00-19.00 Myndigheter och laglighetsövervakning,
Dag 12 kl. 14.00-19.00 Skolan och framtiden
PRAKTIKUM 4. Skolutvecklingsprojekt
PRAKTIKUM 5. Intervju med en rektor
PRAKTIKUM 6. Förvaltningsuppgifter
EXAMINATION: KURSPORTFOLIO Utbildningen examineras med hjälp av en individuell kursportfolio där prakticumuppgifterna samt portfoliouppgifterna samlas. Alla uppgifter länkas in i Moodle som är både kursverkyyg och kursarkiv. När hela utbildningen är genomförd laddas hela kursportfolion upp i Moodle.
Kursportfolion bedöms inte med vitsord. Portfolion granskas och utvärderas, och ett utlåtande avges som var och en efter eget val kan bifoga det formella intyget över avlagd examen i Utbildningsledarskap 25 sp.
LEDARSKAP (10 sp) och PRAKTIKUM (2,5 sp) Höstterminen 2023
Förberedelseuppgifter inför 31.08
Förbered en presentation till 31.08: Något om mig själv och min skola Portfoliouppgift
1: Personlig presentation; Berätta om dig själv och din väg till utbildningen.
Litteraturuppgift: Välj en artikel från ÅA rapport Nr 38/2015 (länk bifogas) Uljens, M. (2015) (red). Pedagogiskt ledarskap - teori, forskning och skolutveckling. Åbo Akademi Rapport Nr 38/2015.
Välj en (1) artikel som du förbereder att diskutera utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter som t.ex.….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på lärande/ledarskap, t ex.... .
• Texten är mycket relevant för pedagogisk ledning… därför att..
• Texten är för teoretisk och långt från verkligheten, emedan…..
• Texten inspirerade mig till insikter om behovet av en personlig ledarpolicy, t ex…..
Portfoliouppgift 2a: Dokumentera dina förberedda inlägg om den valda artikeln
Portfoliouppgift 2b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion.
Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 31.08.2023: Introduktion, Jag och min skola, Ledarskapets teori
Kl. 14.00-15.00 Välkommen, Kursorientering
Kl. 15.00-16.00 Föreläsning om ledarskap Portfoliouppgift 3: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 16.15-17.15 Grupp 1. Något om mig själv och min skola: Turvisa presentationer Grupp 2. Litteraturarbete i grupper. Uljens: Ped ledarskap
Kl. 17.30-18.30 Grupp 2. Något om mig själv och min skola: Turvisa presentationer Grupp 1. Litteraturarbete i grupper. Uljens: Ped ledarskap
Kl. 18.30-19.00 Information om uppgifter och nästa tillfälle
Närvarouppföljning: Gör ett datumschema över alla kurstillfällen och bokför din närvaro. Infoga schemat i din kursportfolio när utbildningen är klar.
Förberedelseuppgift för 18.09.2023. Deltagarna indelas i 5 grupper:
Litteratur till SKOLKULTUR. Artiklarna och uppsatserna finns på Moodle.
GRUPP 1: Stoll, L (1998) School Culture, School Improvement Network’s Bulletin
GRUPP 2: Ek, G. (2009). Efficacy-kulturen – framgångsstrategi skapad i mötet mellan rektor och lärare. Umeå Universitet/ Luleå Kommun.
GRUPP 3: Toresson Grip, E. & Sjölander, J. (2012). Att förändra en skola genom att förändra skolkulturen. Lunds Universitet.
GRUPP 4: Gars, L. (2014). Skolkultur. Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur. Göteborgs Universitet.
GRUPP 5: Fonsén, E. m fl (2022) Kasvatus-ja opetusalan johtajien näkemyksiä johtamisosaamisesta ja sen kehittämistarpeista
Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap och skolkulturens betydelse, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om skolkultur: …….
Portfoliouppgift 4a: Dokumentera dina förberedda inlägg i anslutning till din valda artikel
Portfoliouppgift 4b: Utvärdera litteraturdiskussionerna enligt steg 1 och steg 2.
Infoga uppgifterna i Moodle.
PROGRAM 18.09.2023: Skol-och verksamhetskultur
Kl. 14.00 -15.30 Föreläsning om skol-och verksamhetskultur
Portfoliouppgift 5: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter
Kl. 15.45-16.30 Gruppdiskussioner (steg 1) utgående från litteratur om skolkultur
Kl. 16.30-17.45 Gruppdiskussioner (steg 2) enligt The Jigsaw Method
Kl. 18.00-18.15 PRAKTIKUM 1: Kulturanalys introduceras
Kl. 18.15-18.30 PRAKTIKUM 2: Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument introduceras
Kl. 18.30-18.45 PRAKTIKUM 3: Ledarskapsartikel introduceras och diskuteras.
Kl. 18.45-19.00 Tidtabell för praktikumuppgifterna och info om nästa tillfälle
PRAKTIKUM 1. Kulturanalys
Begrunda relations-och gruppstrukturer som förekommer inom olika samfund, samt faktorer som påverkar skolkulturen. Uppgifterna är relaterade till föreläsningen. Observera strukturer i din skola/ på din arbetsplats, t ex hur arbetet utanför klass är organiserat, hur ni kommunicerar med varandra? Hurudan är maktstrukturen? Vilka normer - synliga eller osynliga - förekommer i skolan? Identifiera känslostrukturer! Identifiera värderingar, traditioner, hjältar och symboler som finns på din skola. Sammanställ och kommentera dina observationer (1-2 s.), och var beredd att presentera din kulturanalys dag 3.
PRAKTIKUM 2.Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
Kontakta bildningschefen i din kommun och be att få utdrag ur kommunens förvaltningsstadga där rektors uppgifter anges. Din egen rektor borde också ha dessa uppgifter. Tag del av uppgiftsbeskrivningen och infoga en kopia av den i din portfolio som praktikum 2.Var beredd att presentera din kommuns uppgifter för rektorer och diskutera uppgifterna i grupp.
PRAKTICUM 3. Ledarskapsartikel
Inom ramen för temat Ledarskap, skall Du skriva en artikel (3-5 sidor text). Inspiration får du från den litteratur du läst samt de teman som presenteras genom föreläsningar och några förslag (tips) som finns i Moodle. När din artikel är klar laddar du in den i Moodle och sammanställer 2- 3 ppt bilder som du kommenterar vid i samband med att du presenterar din artikel. De ppt bilder (2-3) som du skapar för att åskådligt presentera din artikel laddas även in i Moodle. Inlämning av ledarskapsartikeln, text och ppt i Moodle senast en vecka innan sista kursdagen i maj.
Förberedelseuppgift till 05.10.2023: Rektors professionella kommunikation
Litteratur till KOMMUNIKATION. Välj en (1) av följande:
1) Salo, P., Nylund, J., Stjernstrøm, E. (2015). On the practice architectures of instructional leadership. Educational Management Administration & Leadership 2015. Vol 43.
2) Kovalainen, M-T: (2020). Pedagoginen johtajuus ja sen vaje yleissivistävän perusopetuksen järjestelmä - ja systeemitason muutoksessa. (Kap 1-3) Jyväskylän Yliopisto.
3) Saarukka, S. (2016). Lärares förväntningar på rektors ledarskap. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik
4) Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, Nr. 89.
Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap och kommunikationens betydelse, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om hur rektor kan stöda lärares professionsutveckling: …….
Portfoliouppgift 6a: Dokumentera dina förberedda inlägg i anslutning till din artikel
Portfoliouppgift 6b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 5.10.2023 Kommunikation och professionella samtal
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om kommunikation och professionella samtal
Kl. 15.45-16.30 Föreläsning om rektors medarbetarsamtal och kollegiala möten
Portfoliouppgift 7: Reflektera över vardera föreläsningarna och dokumentera dina insikter.
Kl. 16.45-17.45 Gruppdiskussioner utgående från förberedda litteraturuppgifter
Kl. 18.00-18.45 Kulturanalys, rapportering av de egna observationerna och analysen
Kl. 18.45-19.00 Info om nästa tillfälle.
Förberedelseuppgift till 25.10. 2023: Rektor och läroplanen för den finländska skolan
DEN FINLÄNDSKA SKOLAN. Tag del av Sahlberg, P. (2012) Lärdomar från den finska skolan (Studentlitteratur) eller en Video (1h-1,5h) från Youtube.com där Pasi Sahlberg föreläser om den finska skolan
Förbered Dig på att diskutera Sahlbergs text eller framställning utgående från följande frågor:
• Vilka kopplingar till ledarskap finner du i Sahlbergs framställning?
• Vilka bärande element och värderingar anser du att Sahlberg använder för att beskriva den finska skolan?
• Vilka av Sahlbergs ställningstaganden håller du med om?
• Finns det omständigheter i Sahlbergs beskrivningar som du inte känner igen?
• Hur tolkar du ’den finländska paradoxen’?
• Vad är speciellt med de finländska lärarna enligt Sahlberg?
Portfoliouppgift 8a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift 8b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 25.10. 2023: Rektor och läroplanen
Kl 14.00-15.30 Föreläsning om läroplanen och rektors ledarroll relaterat till läroplanen
Portfoliouppgift 9: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl 15.45-16.30 Rapportering av Rektors uppgifter enligt arbetsgivarens styrdokument
Kl 16.45-17.45 Litteraturarbete: Diskussioner utgående från Sahlbergs bok eller video
Kl 18.00-18.45 Korta presentationer av planerad ledarskapsartikel från alla deltagare.
Kl 18.45-19.00 Info om nästa kurstillfälle
Förberedelseuppgift till 16.11.2023: Att vara rektor – praktik och forskning
Välj en av följande:
1) Brüde Sundin, J.(2007): En riktig rektor s.120-206
2) Blom, T. (2022): Tid för tillit - kritiska ögonblick i rektorers vardag Dokumentera dina insikter från den text du läst utgående från att
• Texten bekräftar egna erfarenheter och i praktiken förvärvade insikter för att….
• Texten tar fram helt nya perspektiv på ledarskap, tillit och förtroende, t ex….
• Texten är mycket relevant för rektors personalledning, för att….
• Texten öppnar upp förståelse för den mångfacetterade verkligheten i skolan, emedan…..
• Texten inspirerade mig till följande insikter om hur rektor kan stöda lärares professionsutveckling: …….
Portfoliouppgift 10 a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift10 b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgifterna i Moodle.
PROGRAM 16.11.2023: Att vara rektor – praktik och forskning
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om finländsk rektorsforskning
Portfoliouppgift 11: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 15.45-16.45 Litteraturarbete: Diskussioner utifrån förberedd litteratur
Kl. 17.00-18.00 Individuell reflektionsuppgift: En bok, en händelse, en film, ett möte eller en föreläsning som haft betydelse för min föreställning om ledarskap
Kl. 18.00-18.45 Jag som rektor - min vision av en möjlig framtid Gör en tillbakablick över vårterminens teman och reflektera över insikter och lärdomar som du fått om att vara rektor. Formulera tankar och idéer som du vill integrera i din ledarplattform (principer, värderingar, mm) samt strategier för ett sådant rektorskap som du önskar förverkliga. Var beredd att dela dina reflektioner inom en mindre grupp samt under ca 5 min presentera dina insikter och upplevelser för hela kursen under dag 6.
Kl. 18.45-19.00 Info om nästa kurstillfälle
Förberedelseuppgift till 12.12.2023: Utvärdering
Välj en av följande rapporter från NCU (Nationella Centret för Utvärdering):
1) Läget vid skolstarten. Kunskaper i modersmål och litteratur och i matematik i början av årskurs 1. Publikation 12:2020 NCU_T1220 (PDF)
2) Vilar utbildningen på en stadig grund? Publikation 17:2019.
3) Svenska och litteratur i slutet av åk 9- Resultat av en utvärdering av lärresultat våren 2019. Publikation 18:2020 KARVI_1820 (PDF) Läs publikationen från början t.o.m. kap 7.
4) Svenska och litteratur i slutet av åk 9- Resultat av en utvärdering av lärresultat våren 2019. Publikation 18:2020 Läs publikationen från kap 8 - slut.
5) Läget inom utbildningen år 2020, Resultat från nationella utvärderingar, publikation 20: 2020
6) Grundläggande utbildning i fokus. Aktuella utvärderingsresultat för finlandssvenska skolor KARVI_T1219 (PDF)
Portfoliouppgift 10 a: Dokumentera dina förberedda inlägg
Portfoliouppgift 10 b: Sammanfatta gruppens litteraturdiskussion och egna nya insikter. Infoga vardera uppgiften i Moodle.
PROGRAM 12.12.2023: Utvärdering och skolutveckling
Kl. 14.00-15.30 Föreläsning om Utvärdering – uppföljning - utveckling
Portfoliouppgift 12: Reflektera över föreläsningen och dokumentera dina tankar och insikter.
Kl. 15.45-16.45 Grupp 1: Diskussioner utgående från vald litteratur från NCU. Grupp 2: Presentation av ledarskapsartiklar
Kl. 17.00-18.00 Grupp 1: Presentation av ledarskapsartiklar Grupp 2: Diskussioner utgående från vald litteratur från NCU
Kl. 18.00-18.45 Jag som rektor – min vision av en möjlig framtid. Individuella inlägg.
Kl. 18.45-19.00 Avslutning
Portfoliouppgift 13. Utvärdera höstterminens utbildning
Kurstider och programöversikt för vårterminen presenteras för deltagarna under hösten.
- Kontaktinformation
KOGNITIV PSYKOLOGI OCH NEUROPSYKOLOGI
- 5 sp
Tidpunkt:
6-7 april 2024
27-28 april 2024
klocktider kl 9-14 (lö), 10-15 (sö)
Studieform:
nätkurs via Zoom
Arbetssätt: Föreläsningar, diskussioner.
Examination: Hemtentamen samt diskussionsuppgifter.
Kursledare:
Susanna Slama
Kognitiv psykologi och neuropsykologi, 5 sp
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avklarad kurs ska studerande kunna:
beskriva vad neuropsykologi och kognitiv psykologi är samt hur dessa är relaterade till varandra
reflektera över grundläggande begrepp och tankesätt inom neuropsykologi och kognitiv psykologi och således kunna ta del i relevant vetenskaplig litteratur
känna till grundläggande begrepp gällande neuroanatomi
Allmänfärdigheter
studerande lär sig behärska viktig psykologisk terminologi
studerande får under kursens lopp kunskap om den kognitiva psykologins och neuropsykologins teorier och vetenskapliga grund samt om aktuella forskningsfrågor
studerande har efter avslutad kurs en förmåga till reflektion, igenkänning och verbalisering av kognitiva och neuropsykologiska processer och fenomen
Innehåll
Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper om hur människan och hennes hjärna fungerar som informationsbearbetare. Kursen ger en översikt över aktuell forskning om perceptions-, uppmärksamhets-, minnes-, tanke- och språkprocesser samt deras neurala korrelat.
Kurslitteratur: I viss mån finns studiematerial tillgängligt på inlärningsplattformen, men kursdeltagare uppmuntras själva säkra tillgång till följande kursböcker (kan också fjärrlånas från Åbo Akademis Bibliotek):
Författare: Nyberg, Lars Förlag: Studentlitteratur Upplaga/år: 3:e upplagan/2020 Titel: Kognitiv neurovetenskap - nya teorier och tillämpningar ISBN/ISSN: 9789144138138 (delar av boken) finns som tryckt bok vid ÅAB
Författare: Kalat, James W Förlag: Cengage Learning Upplaga/år: 13/2018 Titel: Biological psychology ISBN/ISSN: ISBN 9781337408202 (delar av boken) finns som tryckt bok vid ÅAB
Författare: Eysenck, Michael W. & Brysbaert, Marc (2018): Titel: Fundamentals of cognition. Förlag: Routledge, finns som e-bok med 3 samtida användare, samt tryckta exemplar vid ÅAB
Vitsordsskala: U-5
Undervisningsspråk: svenska
Nivå eller typ: Grundstudier
Ämne: psykologi (FHPT)
Ansvarsperson: Eija Laitinen, CLL vid ÅA
Sista anmälningsdagen är 31.3, anmälningar gjorda efter det beaktas inte!
- Kontaktinformation
DIGITALA ARBETSSÄTT FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD
- (5 sp) digitalt, vt 2024
Tidpunkt:
19-20/1 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
2-3/2 2024, kl 18-21, 9-14:15 (lunchpaus enligt överenskommelse)
Studieform: Distanskurs via Teams
Kursledare: Johan Palmen
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- Kunna ange konkreta exempel på alternativa digitala arbetssätt
- Känna till pedagogiska arrangemang i användningen av digitala verktyg med elever i behov av stöd
- Känna till hur man som pedagog kan framställa och anpassa individuellt läromaterial med hjälp av digitala verktyg
- Känna till hur man som pedagog kan anpassa inlärningsmiljön till en tillgänglig helhet med hjälp av digitala hjälpmedel
Innehåll:
- Digitala läs- och skrivhjälpmedel, programvara, appar och inbyggda funktioner
- Digitala hjälpmedel för strukturering av tid och arbetsordning (schema)
- Digitala hjälpmedel för dokumentering av och stöd för minnesfunktioner
- Praktiska arrangemang kring anskaffningar och användning av digitala hjälpmedel
- Digitala hjälpmedel för elever i behov av stöd i relation till hela elevgruppen
- Distansundervisning av elever i behov av stöd
- Externa tjänster som stöd i den pedagogiska användningen av digitala arbetssätt
- Säkerhet på internet, sociala medier och källkritik med fokus på personer med funktionsnedsättningar
- Lättläst layout i digitala läromedel
- Sinnesintryck och kognitiva processer vid användningen av digitala hjälpmedel och verktyg
- Programmering
- Spelifiering
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5
Bedömningsgrunder:
för vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga
för vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda
för vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteratur:
Bruun, S. (2015) Digitala arbetssätt i klassrummet. Att våga ta språnget. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Hämäläinen, R., Sarsama, P., Liimatainen, J. (red.) (2017) Tietokone erilaisen oppijan apuvälineenä. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK OCH INKLUDERING
Tidpunkt:
5.6 kl. 17.30-20.00
6.6 kl. 17.30-20.00
10.6 kl. 17.30-2000
11.6 kl. 17.30-20.00
12.6 kl. 17.30-20.00
1.8 kl. 17.30-20.00
2.8 kl. 17.00-20.00
Distanskurs på Zoom
Kursledare: Linda Österholm, doktorand i utvecklingspsykologi
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna definiera vad specialpedagogik är
- kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
- utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap att möta mångfald genom differentiering i gruppen
- ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
- känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare
Innehåll
- kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
- specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från småbarnspedagogik till gymnasiet
- kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
- grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och inkludering i daghem och skola
- studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och människosyn i specialpedagogik.
Litteratur:
Helin Henriksson, Ivarsson Borg, Norlin, Persson. Specialpedagogik i praktiken - Stöd och inspiration för lärare. Lund: Studentlitteratur. (valda delar).
Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1) ALTERNATIVT Utgåva 1 från 2011: Specialpedagogik och funktionshinder. (kap 1).
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur.
Takala, M. & Äikäs, A. (2020). Mahdoton inkluusio. Helsinki: PS Kustannus. (kapitel 1).
Westling Allodi, M. (2021). Specialpedagogik för lärare. Stockholm: Natur & Kultur (valda delar).
Artikel: Sundqvist, C. & Lönnqvist, E. (2016). Samundervisning som inkluderande arbetssätt i skolan.
Aktuella läroplansgrunder och lagstiftningar.
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Sista anmälningsdag 22.5.2024, anmälningar gjorda efter detta beaktas inte!
- Kontaktinformation
SPECIALPEDAGOGIK
- 2024-2025 (25 sp)
Specialpedagogik (grundstudier) vid Hangö sommaruni 2024-25:
Specialpedagogik och inkludering (5 sp)
sommaren 2024 (kursen följer ännu kursfordringarna för detta läsår)
Lärare: Linda Österholm
Stöd för socioemotionella färdigheter (5 sp)
Bygger på de tidigare kurserna "Bemötande och utmanande beteende" och "Barn och ungas välbefinnande".
Lärare: Daniel Albrecht
Perspektiv på funktionsnedsättning 1 (5 sp)
Liknar f.d kursen ”Funktionsvariation 1”.
Mindre innehållsmässiga förändringar.
Lärare: Catarina Lindroos
Stöd för lärande i läsning och matematik 1 (5 sp)
Mindre innehållsmässiga förändringar
Lärare: Signe-Anita Lindgren (läsdelen) och Johan Korhonen (matematikdelen)
Speciallärarens yrkesroll (5 sp)
Helt ny kurs
Lärare (preliminärt): Tomas Sun och Andreas Siemssen
Kurserna arrangeras som distanskurser
UPPDATERING PÅGÅR!
- Kontaktinformation