För rektorsbehörighet enligt F 986/98, 865/05
Tidpunkt 2017-18/alla dagar kl 14.15-19 om annat icke anges:
7/8 (må) på G18, rum 301
24/8 (to) på G18, rum 301
12/9 (ti) kl. 14.15-18.00, Helsinfors Arbis, Dagmarsgatan 3
4/10 (on) G 18, rum 101
2/11 (to) G 18, rum 101
5/12 (ti) G 18, rum 101
30/1 (ti) G 18, rum 101
6/3 (ti) G 18, rum 101
11/4 (on) G 18, rum 101 kl. 13.15-18.00
4-5/5, ny tid 20-21/4 (fr-lö), kl 14.15-19.00, 9-15 på G18, rum 101
15/5 (ti) G 18, rum 101
Studieplats och –ort: G18 (rum 101), Georgsgatan 18 Helsingfors, men 12/9 i Helsingfors Arbis, Dagmarsgatan
Kursavgift: 700 € (kan betalas i rater) Kursen får sannolikt en subvention motsvarande 350 € / kursdeltagare, vilket betyder att studerande endast behöver betala 350 € till Hangö sommaruni
Deltagarantal: maximum 20
Kursledare: Siv Saarukka och Torbjörn Sandén från Åbo Akademi
Medarrangör: CLL vid Åbo Akademi
Kursbeskrivning:
Modul I
LEDARSKAP (10 sp) + PRAKTIKUM (2,5 sp)
Mål:
Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande
-
visa förmåga att formulera en pedagogisk grundsyn
-
visa förmåga att formulera en egen ledningsfilosofi
-
visa god kunskap om grundläggande ledarskapsteorier och olika ledarstrategier
-
visa förmåga att föra professionella samtal, hantera och lösa konflikter
-
visa förmåga att formulera visioner inför framtiden
-
visa kunskap om skol-/arbetskulturens betydelse
Målet med studierna är att förvärva kunskap och färdigheter om skolledning. Vidare har studierna som mål att studerande skall utveckla en god förmåga
-
att reflektera kring frågor som rör lärande och ledande i skolan
-
att tolka vetenskaplig litteratur och forskning om skolledning och skolutveckling
-
att formulera sig i frågor som gäller pedagogiska, samhälleliga, elevsociala och andra till läroplanen och skolans verksamhetsområde hörande fält
-
att argumentera, utvärdera och analysera skolans verksamhetskultur
INNEHÅLL
Ledarskap:
Orientering i utbildningsprogrammet och kursens arbetssätt
Ledarskapets teori I och II
Ledarskapets didaktik I, II och III
(10sp)
Omfattning: 6 närstudietillfällen; 1 kursdag/månad under läsåret, eller andra alternativ enligt överenskommelse
Litteratur (behandlas vid varje närstudietillfälle):
Horner, M. (1997). Leadership Theory: Past, Present and Future, och
Artikel av Pasi Sahlberg. Välj enligt eget önskemål en artikel från PS:s hemsida. Adress: http://pasisahlberg.com/portfolio-writings/selected-writings/articles/
Hargreaves, A. (2008). Hållbart ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur. eller
Augustinsson, S & Brynolf, M. (2009). Rektors ledarskap. Lund: Studentlitteratur
Fullan (2001). Leading in a Culture of Change. Jossey-Bass, eller
Ronthy, M. (2013). Ledarintelligens. Liber. eller
Brüde Sundin, J. (2007). En riktig rektor – Om ledarskap, genus och skolkulturer. Linköping Studies in Pedagogic Practices
Persson, A. (2003). Skolkulturer. Studentlitteratur eller
Alava m.fl. (2012). Muuttuva oppilaitosjohtaminen. UBS nr 3. 2012 eller
Salo, P. (2004). Skolans sociala arkitektur. Åbo Akademi
Crafoord, C (1998) Människan är en berättelse, Natur och Kultur, eller
Hägg, K. & Kuoppa, S-M (1997) Professionell vägledning, Studentlitteratur, eller
Valpola, A. (2006). Lyckas med utvecklingssamtalet. Docendo.
Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools.Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, Nr. 89. eller
Hamrefors, S. (2009) Kommunikativt ledarskap- den nya tidens ledarskap i värdeskapande nätverk.Norstedts Akademiska Förlag eller
Saarukka, S (2013). Principals Leadership Through Perspectives on Person, Profession and Position
OBS! Närmare uppgifter om vilken litteratur hör till respektive kursdagar under kursens gång.
Praktikum: Skuggning, ledarskapsartikel (4-6 s), lärarintervju, litteraturarbete; läslogg och personliga reflektioner [2,5 sp]
Modul II
UTBILDNINGSFÖRVALTNING (10 sp) + PRAKTICUM (2,5 sp)
Mål:
Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande
-
se sambandet mellan rektors uppdrag och nationella styrdokument
-
visa förmåga att känna till och kunna tillämpa skollagstiftning och andra styrdokument
-
visa förmåga att formulera åsikter i utbildningspolitiska frågor
-
visa förmåga att kunna sammanställa och tolka skolresultat
-
visa förmåga att identifiera rektorsrollen i skolans förvaltningssystem
INNEHÅLL
Introduktion och orientering i modulens arbetssätt
I Utbildningsmyndigheter
II Skolans styrdokument
III Utvärdering på skol- och nationell nivå
IV Lagstiftning
Omfattning: 6 närstudietillfällen; 1 kursdag/månad under läsåret, eller andra alternativ enligt överenskommelse
Litteratur:
Uljens, M. (2015) (red). Pedagogiskt ledarskap - teori, forskning och skolutveckling. Åbo Akademi
Finlands Grundlag 731/1999
Kommunallag 365/1995 och 410/2015
Förvaltningslagen 434/2003
Aktuell skollagstiftning
Läroplan för grundläggande undervisning 2016
Gymansiets läroplan jämte uppdateringar
Aktuella planer för utvärdering och utveckling www.minedu.fi
UKTA och AKTA – avtal för undevisningssektorn
Aktuella artiklar och övrigt studiematerial enligt utbildarnas anvisningar
Practicum: Utbildningspolitisk artikel (3-4 s.), förvaltningsuppgifter
Examination av båda modulerna:
Aktivt deltaganade under närstudietillfällen
Utförda litteratur- och förvaltningsuppgifter samt prakticum
Personlig utvecklingsportfolio som omfattar hela utbildningsprogrammet.