2017-18 (25 sp)

rFör rektorsbehörighet enligt F 986/98, 865/05

 

Tidpunkt 2017-18/alla dagar kl 14.15-19:

7/8 (må) på G18, rum 301
24/8 (to) på G18, rum 301
12/9 (ti) aningen öppen plats, sannolikt G18  // annan central reservplats i Helsingfors
4/10 (on) - " -
2/11 (to) - " -
5/12 (ti) - " -

30/1 (ti)
6/3 (ti)
11/4 (on)
4-5/5 (fr-lö), kl 18-21, 9-15
15/5 (ti)

Studieplats och –ort: G18, Georgsgatan 18 Helsingfors, preliminärt alla datum i rum 301!

Kursavgift: 700 € (kan betalas i rater) Kursen får sannolikt en subvention motsvarande 350 € / kursdeltagare, vilket betyder att studerande endast behöver betala 350 € till Hangö sommaruni

Deltagarantal: maximum 20
Kursledare: Siv Saarukka och Torbjörn Sandén från Åbo Akademi Medarrangör: CLL vid Åbo Akademi

 

 

Kursbeskrivning:

 

Modul I

LEDARSKAP (10 sp) + PRAKTIKUM (2,5 sp)

 

Mål:

Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande

    • visa förmåga att formulera en pedagogisk grundsyn

    • visa förmåga att formulera en egen ledningsfilosofi

    • visa god kunskap om grundläggande ledarskapsteorier och olika ledarstrategier

    • visa förmåga att föra professionella samtal, hantera och lösa konflikter

    • visa förmåga att formulera visioner inför framtiden

  • visa kunskap om skol-/arbetskulturens betydelse

    Målet med studierna är att förvärva kunskap och färdigheter om skolledning. Vidare har studierna som mål att studerande skall utveckla en god förmåga

    • att reflektera kring frågor som rör lärande och ledande i skolan

    • att tolka vetenskaplig litteratur och forskning om skolledning och skolutveckling

    • att formulera sig i frågor som gäller pedagogiska, samhälleliga, elevsociala och andra till läroplanen och skolans verksamhetsområde hörande fält

  • att argumentera, utvärdera och analysera skolans verksamhetskultur

    INNEHÅLL

    Ledarskap:

    Orientering i utbildningsprogrammet och kursens arbetssätt

    Ledarskapets teori I och II

    Ledarskapets didaktik I, II och III

    (10sp)

    Omfattning: 6 närstudietillfällen; 1 kursdag/månad under läsåret, eller andra alternativ enligt överenskommelse

     

    Litteratur (behandlas vid varje närstudietillfälle):

    Horner, M. (1997). Leadership Theory: Past, Present and Future, och

    Artikel av Pasi Sahlberg. Välj enligt eget önskemål en artikel från PS:s hemsida. Adress: http://pasisahlberg.com/portfolio-writings/selected-writings/articles/

    Hargreaves, A. (2008). Hållbart ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur. eller

    Augustinsson, S & Brynolf, M. (2009). Rektors ledarskap. Lund: Studentlitteratur

    Fullan (2001). Leading in a Culture of Change. Jossey-Bass, eller

    Ronthy, M. (2013). Ledarintelligens. Liber. eller

    Brüde Sundin, J. (2007). En riktig rektor – Om ledarskap, genus och skolkulturer. Linköping Studies in Pedagogic Practices

    Persson, A. (2003). Skolkulturer. Studentlitteratur eller

    Alava m.fl. (2012). Muuttuva oppilaitosjohtaminen. UBS nr 3. 2012 eller

    Salo, P. (2004). Skolans sociala arkitektur. Åbo Akademi

    Crafoord, C (1998) Människan är en berättelse, Natur och Kultur, eller

    Hägg, K. & Kuoppa, S-M (1997) Professionell vägledning, Studentlitteratur, eller

    Valpola, A. (2006). Lyckas med utvecklingssamtalet. Docendo.

    Ärlestig, H. (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools.Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, Nr. 89. eller

    Hamrefors, S. (2009) Kommunikativt ledarskap- den nya tidens ledarskap i värdeskapande nätverk.Norstedts Akademiska Förlag eller

    Saarukka, S (2013). Principals Leadership Through Perspectives on Person, Profession and Position

    OBS! Närmare uppgifter om vilken litteratur hör till respektive kursdagar under kursens gång.

     

    Praktikum: Skuggning, ledarskapsartikel (4-6 s), lärarintervju, litteraturarbete; läslogg och personliga reflektioner [2,5 sp]

     

     

    Modul II

    UTBILDNINGSFÖRVALTNING (10 sp) + PRAKTICUM (2,5 sp)

     

    Mål:

    Efter avklarad modul inklusive portfolioprestationer skall studerande

    • se sambandet mellan rektors uppdrag och nationella styrdokument

    • visa förmåga att känna till och kunna tillämpa skollagstiftning och andra styrdokument

    • visa förmåga att formulera åsikter i utbildningspolitiska frågor

    • visa förmåga att kunna sammanställa och tolka skolresultat

  • visa förmåga att identifiera rektorsrollen i skolans förvaltningssystem

     

    INNEHÅLL

    Introduktion och orientering i modulens arbetssätt           

    I Utbildningsmyndigheter

    II Skolans styrdokument

    III Utvärdering på skol- och nationell nivå

    IV Lagstiftning

    Omfattning: 6 närstudietillfällen; 1 kursdag/månad under läsåret, eller andra alternativ enligt överenskommelse

     

    Litteratur:

    Uljens, M. (2015) (red). Pedagogiskt ledarskap - teori, forskning och skolutveckling. Åbo Akademi

    Finlands Grundlag 731/1999

    Kommunallag 365/1995 och 410/2015

    Förvaltningslagen 434/2003

    Aktuell skollagstiftning

    www.finlex.fi

    Läroplan för grundläggande undervisning 2016

    Gymansiets läroplan jämte uppdateringar

    Aktuella planer för utvärdering och utveckling www.minedu.fi

    UKTA och AKTA – avtal för undevisningssektorn

    Aktuella artiklar och övrigt studiematerial enligt utbildarnas anvisningar

     

    Practicum: Utbildningspolitisk artikel (3-4 s.), förvaltningsuppgifter

    Examination av båda modulerna:

    Aktivt deltaganade under närstudietillfällen

    Utförda litteratur- och förvaltningsuppgifter samt prakticum

    Personlig utvecklingsportfolio som omfattar hela utbildningsprogrammet.